__

Svar på fler frågor


Försenad som vanligt..
vem har du som stil förebild eller mer de ryttare som du ser mest upp till?:)


Jag har alltid haft Rodrigo Pessoa som stilförebild tror jag. Han rider med sån lätthet och känsla, jag bara njuter av att se honom rida. Om jag var en hopphäst skulle jag vilja ha honom på min rygg, det känns som att han låter hästarna få vara lite som de är och inte sätter in dem i ett och samma system. Det gillar jag verkligen!


Vad har Madonna för stam?

Hon är efter Cardento och morfar är Tasano.

Kan du inte skriva ett inlägg om vad du har för utrustning till dig själv samt hästarna? Även vilka dina favoriter är, märker mm. Gillar din blogg väldigt mycket! :)

Jo det kan jag göra! :)

Hej! Jag har en liten fråga till dig :)

Har en 4åring, på 170cm som vart i Sverige i cirka 4 månader. Hur mycket tycker du man kan kräva utav denna häst, eller rättare sagt hur mycket tycker du en 4åring ska kunna göra vid denna ålder? :) inriktningen är hopphäst!

Jätte bra blogg också :)


Hej!

Det är jättesvårt att säga! Det beror väldigt mycket på hästen, och hur mycket hon är riden innan och sådär. Det är också jättesvårt att säga hur mycket man kan kräva. Men mina fyraåringar brukar få lära sig galoppombyten tidigt, och så ska man alltid försöka jobba med att på ett enkelt sätt kunna växla mellan lite större galoppsprång till lite kortare galopp och tvärtom. Och en fyraåring som ligger väl framme ska också ha kommit ut och vant sig lite vid tävlingsmiljön och gå 90 cm till 1m med ganska stadiga rundor och resultat.


När jag tränar mina unghästar så försöker jag att aldrig ”kräva” något i arbetet, utan lura dem lite och ha roligt! Att träna samlad galopp i en backe som sluttar uppåt, där hästen naturligt får lättare för att samla sig. Att rida mellan träd och forma kring innerskänkeln, att flytta hästarna för skänkeln från en vägkant till en annan osv. Att försöka variera ridningen mycket och ha roligt, hålla dem stimulerade och vakna för hjälperna, det ska vara kul att träna!

I hoppningen är det bra att hoppa tittiga hinder tidigt, och gärna mycket låga serier och sådär, så att de vänjer sig vid att hoppa hinder efter varandra. Calle kunde ibland bli vinglig i kombinationer innan han förstod vad det gick ut på, så honom hoppade jag hemma regelbundet en 5-kombination där hinderna var ca 40-50 cm.

Tack så mycket, vad roligt att du tycker det! Lycka till med din häst!

Var Lorden någonsin halt av sin lösa benbit? Annars kanske det inte gjorde något att han hade den?

Nej, han var aldrig halt. Men han hade blivit såsmåningom om vi inte hade opererat bort den då den var helt lös och ibland låg på ställen där den gjorde ont och irriterade leden.

Kommentarer
Anonym säger:

Hej, måste börja med att säga att du är en stor förebild för mig!

Skulle gärna vilja veta vilket gymnasium/linje du gick på? Vad tycker du är bäst att gå om man vet att man vill jobba med hästar ska men gå ett ridgymnasium eller en "vanlig" linje? tacksamm för svar! :)

2011-12-22 | 20:52:06
Sanna säger:

Blir du aldrig rädd eller osäker när du hoppar större hinder? Jag har tendens att börja "backa" på större hinder, hur kan man vänja sig av med det?

2011-12-23 | 00:51:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback