__

Svar på några frågor

Hur hög är hon?

Madonna är 158 cm.

hej amanda! Måste fråga dig, om man ska kvala till YR-sm, vad är det man ska hoppat felfritt i då? 1.40 eller 1.50 ?

Man ska ha två placeringar i 140-hoppning för att vara kvalad till YRSM

Har du någon aning om hur många poäng som "brukar" räcka till final?

Nu har de ju gjort om alla regler, man får räkna sina fyra bästa kval och sen är det ju fler YR som får rida i Scandinavium nästa år än vad det varit tidigare. Så vet tyvärr inte det!

Vad har du för sadlar?

Jag har en CWD sadel på mina hästar, använder lite olika fårskinnspaddar under. Har en så kallad Correction pad på Valle då han har ganska speciell rygg med hög och spetsig manke. Madonna har en Antaressadel som är helt underbar att rida i. Diablo har en alldeles ny butetsadel. Men jag älskar min CWD, tycker den är oslagbar och mina hästar får alltid beröm för ryggarna hos kiropraktorn, de är verkligen aldrig ömma. Sadeln är verkligen fantastisk.

Visst har Lady madonna stannat ganska mycket med sin förra ryttare? Är det en annan press att tävla andras hästar tycker du? Jättekul att du visar så mycket filmer, verkligen inspirerande jobb du gör med hästarna.

Hon kunde stanna ibland, men tror detta berodde mycket på att hon var sne i korset och att hon är väldigt försiktig så om hon kommer i en omöjlig situation så är hon så pass hinderklok att hon stannar. Men jag upplever att Madonna är väldigt modig och har ett otroligt hopphjärta och vilja, även om hon är väldigt rädd om sig så har hon lätt för att hoppa av både nära och utifrån på hinderna.

Självklart vill man alltid göra sitt bästa, men jag kan bara gå in på banan och försöka fokusera på att göra bra rundor och helt enkelt göra allt jag kan för att vi ska lyckas så bra som möjligt. Precis som när jag tävlar mina egna, lägger jag fokus på hur jag ska rida banan för att ge hästen så stor chans som möjligt att göra det felfritt.

Du är så jäkla grym, vet du det?

Men upptäckte idag när jag var i Flyinge att du red med sporrar på Valence, det har du väl inte gjort innan?

Tack så mycket, vad snäll du är! J Jag har små, små sporrar på honom. De är ca 6mm långa och helt runda och jag har dessa ibland inomhus för att jag ska kunna ha honom lite mer framme när det är så stora oxrar som kommer direkt ur sväng och jag vill få lite extra tryck i galoppen. Men det är verkligen de allra mildaste sporrarna man kan ha!


Nu till min fråga, känner du en annan press när du har en annans häsr och när du tävlar den?

Jag försöker att utgå från mitt koncept som jag har med mina hästar. Försöker träna hästarna efter vad de behöver för att utvecklas och må bra. Jag prioriterar alltid de hästarna före mina egna i träningen, och försöker göra mitt allra bästa för att utveckla hästen positivt. En bra sak att tänka är hur man själv skulle vilja att sin egen häst togs om hand och reds om man lämnade bort den. Sen är det bara att hoppas att samarbetet och kommunikationen med hästägaren fungerar på bästa sätt.

Om tävling så svarade jag på en annan liknande fråga ovan. Precis som när jag tävlar mina egna, lägger jag fokus på hur jag ska rida banan för att ge hästen så stor chans som möjligt att göra det felfritt.

Är så himla imponerad över hur friska dina hästar är, läste om dig redan när du hade din första nogg.Varför tror du själv att du har så himla lite skador på dina hästar? Vad tror DU är konceptet för en frisk häst?

Tack så mycket. Jag har haft väldigt tur med skador (peppar, peppar). Jag tror att man håller en häst genom att rida den på rätt sätt där hästen har sin egen balans, variera underlag mycketoch att hästarna får vara ute mycket i hage och röra sig på ett naturligt sätt och på så sätt få blodcirkulation. Jag tror heller inte att alla hästar ska ridas på samma sätt utan att man ska försöka anpassa sig och träningen till hästen, hitta en form där hästen trivs och blir så avspänd som möjligt. Hästar är gjorda för rörelse och mår bra av att vara ute mycket. Jag tror också att mina hästar håller sig så friska för att jag gör så mycket av min träning ute i naturen, där de får jobba på alla möjliga typ av underlag, klättra och bli starka.



Hej! Jag hsr följt din blogg nästan från start, men jag undrar vad du anser att en fyraåring, som ligger bra till i utbildning, ska kunna? Inom hoppningen asså? :)

Vad roligt att du fortsätter följa bloggen. Jag tycker att en fyraåring som ligger bra i fas för sin ålder ska ha varit ute i tävlingsmiljö och känna sig trygg med det, samt göra jämna resultat och felfria rundor i 90 cm – 1m klasser. Nu till hösten och vintern kan man börja vänja fyraåringarna vid lite högre hinder, och kanske på träning även hoppa några språng på 110. Sen brukar jag alltid ge mina fyraåringar några dagar till en veckas paus då och då under året samt ha ”hoppfria” veckor på ca 2-4 veckors perioder när man bara är ute i skogen och markarbetar. När de sedan får se hinder igen brukar de vara väldigt glada ;)

Åh vilken lyx!

När du kört lite med den ett tag kan du väll göra en liten utvärdering?

Jag kan redan nu säga att jag älskar den! Hästarna verkar stå så bra och den är stor och väldigt rymlig i hästdelen. Sen var det helt underbart att bo på tävlingsplatsen!


Har du testat att ha mindre täcken på henne? :) min häst rullade sig oxå hysteriskt mycket innan och var alltid en enda stor lerhög men så sa någon att dom kan rulla sig för att dom är varma och kliar sig så nu tänker jag hela tiden på att det inte får bli för varmt och nu är hon inte alls lika lerig! Kan ju vara att dom tycker att leran är svalkande eller något.

Jätteintressant kommentar måste jag säga! Verkligen något jag kommer ta med mig i framtiden. Nu tror jag inte att det är fallet med Madonna, eftersom att hon rullade sig lika mycket när hon gick naken i hagen i början. Hon rullar sig alltid i boxen också, alldeles spånig i svansen varje morgon. Så tror helt enkelt att hon älskar att rulla sig, både i spån, lera, gräs och grus ;)

Var det häftigt att tävla utomlands?

Ja det var det verkligen! Drammen var en fantastisk tävlingsplats och jag ska absolut åka dit nästa år igen!

Kan du inte fota den från insidan ? :)

Jo det kan jag absolut göra någon dag! Det här är den enda bilden jag har just nu.


kan vi inte få se filmer på honom från tävlingen? älskar den hästen, så fiiiiiin

Jag la in filmer nedanför på Calle. Ja han är en underbar häst!


Har en häst som precis korrigerats i korset och jag ska nu börja rida igång henne. Hur gjorde du med Madonna efter att du rättat till henne när hon var sne i korset?

Hon skrittades först i 10 dagar. Sedan red jag som vanligt i tre veckor helt utan hoppning. Då red jag de två första veckorna bara ute och på rakt spår, sista veckan red jag även på banan över serpentiner och stora volter. Ganska snart efter kiropraktorbesöket började hon röra sig väldigt annorlunda med större gångarter, så jag valde att fortsätta stärka henne på det sättet. Jag var även väldigt noggrann med att ha ridtäcke på när jag red så hon inte blev kall över korset. Sen masserade jag ca varannan dag med liniment som min kiropraktor berättat att jag skulle göra. Madonna har musklat sig väldigt jämnt och fint och fått en helt annan framåtanda och galopp efter att hon korrigerats i korset. Lycka till med din häst!

Vad är din bästa placering som du värderar högst?

Hm, måste vara 2:a placering med Valence i 150 Tierps Grand Prix och 7:e placeringen på YRSM inomhus i Helsingborg i mars.

vad jag har förstått så har du alltid varit för att hästen ska få gå ute så mycket som möjligt och med andra hästar. Undrar därför om du aldrig funderat på att ha dina hästar på lösdrift? De mår ju som bäst då och det är ett mycket smidigare sätt att sköta de på då man slipper fodringar + in och utsläpp. Jag vet att det inte alls är vanligt med tävlingshästar på lösdrift men du är ju en av få som är för att hästar ska få vara häst, så varför inte ha de ute dygnet runt? Handlar de om skaderisk eller något annat?

Vi vill gärna ha hästarna inne på nätterna för att ha koll, om något händer under natten kommer vi troligtvis inte märka det, så det känns alldeles för riskabelt att ha hästarna ute på nätterna. Hästarna ligger också mycket ner i boxarna på nätterna och verkar tycka att det är skönt att komma in på kvällarna.





Kommentarer
Sofia säger:

Pluggar du någonting nu? Eller jobbar du extra eller något sånt? :) Tack för en rolig och inspirerande blogg, det är superkul att följa dig och dina fina hästar. Du är så himla duktig!

2011-11-24 | 16:06:48
Elin säger:

Kan du inte fotta din o hästarnas utrustning o visa vad du har för saker? Även betten du använder? :D

2011-11-26 | 23:07:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback