__

Tävlingen idag!

Jag är nöjd med tävlingsdagen idag.


Calle var dagens stjärna – förstås! Det var underbart att rida honom igen. Han var felfri i både 90 cm och 1m. Så fin! Jag var lite spänd och nyfiken på hur han skulle vara att rida, då unga hästar så lätt formar sig efter sin ryttare. Men Linda har bara fortsatt utbildningen från där jag slutade och det kändes precis som vanligt, allting fungerade jättebra! Så kul!


Erikas häst Paul gjorde sin livs första tävling idag och jag tycker att han var duktig! Lite valpig och orutinerad förstås, men fin inställning och flera riktigt fina språng. Han hade ett pet i både 90 cm och 1m, så det var riktigt bra för att göra sin första tävling och dessutom hoppad så lite med ryttare. Jag tror att han fick en positiv bild med sig från tävling och att han nästa gång kommer gå in på banan med självförtroende och glädje. Han har en egen teknik innan och över hindret, som kräver att man är helt färdig och låter honom sänka huvudet sista språnget. Ska bli roligt att följa honom och Erika framåt eftersom att hon tränar för mig!


Diablo har varit ganska stressad och upprörd idag. Här hemma och när jag rider ut har han stort förtroende för mig, är lugn, jobbar rätt och känns harmonisk. Men när vi åkt till ridhuset och nu på tävlingen idag så blir han ganska uppjagad och stressar upp sig själv väldigt mycket. Det är det som är så svårt med äldre hästar som tävlat och tränats, man vet inte vad som har hänt tidigare, om han har obehagliga upplevelser sedan tidigare osv. Men han skötte sig ändå bra och hoppade en hel del fina språng trots att sprången var ganska ojämna. Han hade ett pet i 1m och 0+4 i 110 och var precis utanför placering i 110. Så jag är ändå nöjd! Han är verkligen otroligt omusklad så i vinter ska jag lägga ner mycket jobb på att bygga upp honom och hoppas att jag lyckas vinna hans förtroende helt och hållet i hoppningen!

Det är ganska skönt att göra sånna här tävlingar, ganska kravlöst och bara försöka ge hästarna med mindre rutin bra rundor och upplevelser på tävlingsbanorna. Jättestort tack till Maria och Erika idag för all hjälp. Ni är helt underbara!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback