__

Dagens ridpass

Ridpasset med Valence i ridhuset var helt underbart. Det här året har varit ett riktigt läro- och rutinår för oss. Valence har en otrolig hoppkapacitet, med fantastisk teknik, kraft och försiktighet. Inga hinder känns stora med honom. MEN vi har inte lyckats sätta så många av de där felfria rundorna som vi egentligen är kapabla till i våra svårklasser 145-150 i år, och detta beror på ridbarheten mellan hinderna. Med hjälp av min tränare efter SM har vi funderat lite på tekniken i ridningen samt gjort ett byte av bett. Jag rider honom nu på ett vanligt tränsbett istället för pelham och genom Ted vet jag hur jag ska hantera när han blir stark och ligger på, så att jag kan ha samma kontroll som på ett skarpare bett. Och han hoppar väldigt mycket bättre på ett vanligt bett. Ett tag provade vi att jag skulle rida med en mycket högre hand än jag vanligtvis gör, men jag trivdes inte jättebra med den tekniken och är väldigt mycket säkrare i min "vanliga" ridteknik, vilket även Ted tyckte att jag inte skulle ändra på efter att vi provat den höga handen ett tag. Nu har jag lyckats ändra små saker i ridningen men ändå behålla min vanliga ridning där jag rider mycket på känsla, vilket jag alltid måste och har gjort. Ett tag har Valle varit lite svår att rida i galoppen på vanligt bett, han har spänt emot, lättat av för mycket i handen och gått i en ganska hög form. Så detta har nu varit fokus att jobba på. Under passet idag fíck jag honom precis dit jag ville, i slutet av passen gick han fram till bettet i en låg och fin form, avspänd, lugna galoppsprång och otroligt fin balans. På volterna kunde jag verkligen forma honom för innerskänkeln och på rakt spår fick jag honom helt jämn och rak. I vänster varv får jag honom för mycket på min vänstertygel, innerhanden så jag jobbade honom utåtställd i det varvet ett tag så jag fick fram och in innerskänkeln och i slutet så kunde jag rida honom på ytterhanden. Så glad över det här passet och nu känns det som att vi har hittat rätt spår. Ska bli kul att tävla honom på lördag och spännande att prova min nya teknik även inne på tävlingsbanan.

Idag red jag också Diablo och Kulan på ängen bakom huset, Diablo skrittade jag fram i en backe i närheten några gånger. Han behöver musklas ordentligt över ryggen och rumpan och klättringen idag tyckte han var superjobbigt. På ängen var båda jättefina, Diablo knäpper tyvärr av för mycket i formen men det kändes betydligt bättre på ett grövre tvådelat bett, imorgon ska jag prova novabettet på honom. Hoppas att han vågar gå fram mer till handen då. Men han är så underbar att rida. Kulan jobbade jag en hel del med samlad galopp och tempoväxlingar, han var superfin!

Madonna, Lorden och Caruso fick vila idag. Imorgon ska jag åka till ridhuset med Donna, rida ut Caruso och Valence. Skritta Lorden och Kulan. Diablo ska få komma ut och klättra imorgon.

Bilder som Erika tog på Diablo och Kulan :)










Kommentarer
Erika säger:

WOW! Det ridpasset på vallis hade man velat se ;) Ska bli så spännande att se hur det går i södertälje! <3

2011-10-11 | 23:16:41
Bloggadress: http://ettahnia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback