__

Svar på några frågor

Tja! Gillar din blogg och du verkar vara en väldigt ambitiös ryttarinna :) Jag undrar vad du har för tips för att få bättre självförtroende i hoppningen? Mitt stora problem är att jag är för feg, känner jag att jag kommer lite fel på ett hinder jag tycker är stort så styr jag undan. Har ganska bra avståndsöga men behöver nog mer rutin - har du ngt bra tipps när det gäller detta? Har du varit där själv? Tack för en bra blogg!

 Vad roligt att du gillar bloggen. Självförtroendet i hoppningen är otroligt viktigt, och hästarna är generellt sätt otroligt bra på att känna av ryttarens självförtroende och mod på hinder. När jag tycker att ett hinder är stort tex när jag går banan så försöker jag fokusera på hur jag så bra som möjligt kan förbereda hästen och rida mot hindret för att hästen ska få så bra förutsättningar som möjligt att hoppa det felfritt. Jag har nog aldrig varit rädd för att hoppa högt, och när jag väl rider mot ett hinder så finns det inget annat i huvudet än att hoppa det. Men hoppning är en färskvara och det krävs mycket rutin. Jag tror att du ska hålla dig på den nivån du har stort självförtroende, kanske bara ta något högre språng då och då tex på linjer eller ut ur kombination där du har enkelt för att bara rida framåt och inte behöver ”se eller känna” något avstånd. När du känner att en nivå är väldigt lätt kommer du vilja gå upp i höjd och förhoppningsvis inte reflektera över det. Och inför en debut så försök istället för att fokusera på hur stora hinderna är planera din ridning och lägga ner tankejobb på det istället för att jaga upp dig över hinderhöjden.

Vad tycker du e 3åring borde kunna innan den blir 4( vad e grunden enligt dig?)

Jag tycker att en treåring bara behöver kunna ridas i skritt, trav och galopp, svara för hjälperna framåt och bara tycka att det är hur kul som helst att ha en ryttare på ryggen. Jag tänker inte på formen eller så när jag rider en så ung häst, det viktiga är att hästen svarar för hjälperna och tycker att det är roligt. Om treåringen är väl framme kan man också hoppa över väldigt låga hinder, men som gärna får vara lite utsmyckade med tex små lådor eller en liten vattenmatta. Det är bra att börja med tittiga hinder så fort som möjligt och när hinderna är så små, så att det inte blir något märkvärdigt. Tycker att man ska rida korta pass med massor av beröm så att de känner sig riktigt duktiga!

Hej! Jag undrar om du har någon erfarenhet av repnosgrimma? Dels aachen och dels remont? Blir det skarpare än vanligt eller vad fyller repnosgrimman för funktion? :)

Det har jag tyvärr inte. Men jag vet att det blir skarpare med en repnosgrimma än utan. Det används ofta på hästar som tex gapar eller blir lite starka mot bettet, då repnosgrimman blir starkare än en lädernosgrimma. vilken /vilka tränar du för? vilken är den bästa tävlingsplatsen? nämn dina topp 3 rundorna du gjort ;) bor du på din gård med din familj?

Jag tränar för Ted Nätterqvist sedan ca fem år tillbaka, när Valence var fyra år. Han är A-tränare och helt fantastisk. Han har hjälpt mig att utveckla min ridning och mina unghästar upp i klasserna på ett väldigt bra sätt och lär ryttarna att själv analysera och lösa sina problem. Hm, jag älskar Strömsholm både inomhus och utomhus. Grevagården inomhus är också en favorit. Tierp utomhus gillar jag också väldigt mycket. Och Helsingborg och Flyinge inomhus. :D Häftigaste utomhusbanan jag tävlat på var förstås i Drammen! Det var en fantastisk känsla! Hm, det måste vara 150 Tierp Grand Prix med Valence. Vi var dubbelnolla och kom 2:a! :D


Norge med Valence, en runda med 0+4 fel som jag ändå var väldigt nöjd med, vår första internationella start.

Och så måste jag väl säga en runda med Caruso också, vinsten i 140!


Ja det gör jag! ”)

Varför rider du inte unghästchampionat på dina hästar när du har så fina? Och rider så bra med mkt rutin :) det skulle ju kunna gå hur brfa som helst

Jag är faktiskt inte jätteförtjust i unghästchampionat. Valence fick Breeders i Flyinge som 5- och 6-åring men det var mest för att han och jag skulle få rutin från större tävlingar eftersom att han var min första häst och vi behövde rutin båda två. Hästarna ska inte vara bäst förrän de är runt 11-12 år och i många fall kan ett unghästchampionat vara lite knäckande för en unghäst om de inte är tillräckligt färdiga för det. Caruso har alltid varit väl framme för sin ålder men inte riktigt mogen i huvudet som jag har känt, och med Kulan är det tvärtom, otroligt stark mentalt men kroppen behöver tid att växa och bli stark. Självklart är det roligt att rida ett championat och väldigt meriterande om man har en väldigt färdig unghäst som är redo. Med Caruso och Kulan har jag istället valt att ta med dem till de lite större tävlingarna, tex Strömsholm inomhus och utomhus på slottsbanan, Södertälje inomhus osv så får de gå på mer spektakulära tävlingsplatser i de lägre klasserna och smaka på den miljön. Alla gör som de tror är bäst för sin häst och detta är min filosofi!

Valence i Flyinge dag 2 5-årschampionat 125

Hej! Heter ägaren Jeanette? Eller är hon kanske en tidigare ägare? Jag va med på en träningshelg men henne för några år sedan och hennes unghäst hette Lady Madonna e Cardento :) Jättefin liten häst :)

Det är tidigare ägaren! Ja det är hon verkligen! :)

Haha så himla söt han är, när du klipper dina hästar, ser att du låtit bli att klippa vid sadelläget. Klipper du ben och huvud? Kram

Ja jag lämnar en ruta vid sadeln. Klipper huvudet och benen, brukar lämna vid skenbenet om det inte är alltför mycket päls som skydd!

Nu när du har Donna hemma, går hon också med valackerna? :)

Nej hon går bara med min mammas valack som är världens snällaste! :)

Hej! Brukar du linda dina hästar när du rider eller ha nattbandage? Tycker du det ger någon effekt?

Nej mina hästar har ingenting på benen på nätterna. Däremot är de ute väldigt mycket så de får mycket blodcirkulation genom rörelse. Ingen av mina hästar har problem med galliga ben så det finns ingen anledning att linda, tror att sålänge hästarna inte står för många timmar i box så får de så bra cirkulation i benen att de inte blir galliga. Enligt mig ger rörelse överlägset bäst effekt!

Kommentarer
Evelina säger:

Hej!! Gillar verkligen din tänk med dina hästar, ett sånt tåni försöker jag alltid sträva mot, mina hästar går alltid ute i stora hagar men har alltid gått inne på nätterna, har aldrig haft problem med gallor eller mugg, eller ryggont. Och det med din tanke om breeders tycker vi lika , vissa hästar tål inte att pressas från tidig ålder, låt dom mogna!



Jag undrar om jag tänker rätt nu- jag ska köpa en unghäst, jag vill ha en super lyhörd och det är helt ok om den är nervig o kräver en lugn ryttare men den måste vara lugn i hanteringen men är det rätt att tänka så när man letar efter unghäst?



Jättebra motiverande o insperande blogg :)



Jag

2011-10-09 | 13:06:45
Bloggadress: http://plogskogsevelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback