__

Banan vi övade på igår



Jag är förmodligen Sveriges sämsta på programmet paint och att måla. Men nu har ni bett om att jag ska beskriva mina övningar bättre, så det får helt enkelt se ut så som det gör, för jag kan inte bättre ;)

Hur som helst, siffrorna står i rätt riktning för hur hinderna hoppades. Jag har ju en bana som är 22x40 så hinderna kommer fortare än man tror.

Första hindret kommer ur sväng, ner på fyra galoppsprång böjt spår till hinder nummer två. Därefter forsätter man på böjt spår på fem galoppsprång. Därefter kort tillbaka sväng på hinder nummer fyra, ut på båga, ca åtta galoppsprång till femman som är ettan bakifrån. Återigen kort tillbaka sväng tillhinder nummer sex. Ut i hörnet och snabbt upp på sjuan, kort följt av tre galoppsprång lite kort på böjt spår på åttan, följt av tre galoppsprång lite fram på rakt spår till hinder nummer nio. Sedan kort andningspaus, 90 graderssväng över medellinjen på tians hinder, 90 graderssväng igen på fem liite korta galoppsprång på elvan följt av tre galoppsprång på böjt spår på tolvans hinder. Därefter kort andningapaus igen till hinder nummer 13 som är sexans hinder från andra hållet. Därefter snabb tillbaka sväng på hinder nummer 14, (första hindret) igen, ut på bågen åt andra hållet till hinder nummer 15 (ca åtta galoppsprång). Kort tillbaka sväng till hinder nummer 16, ner på fem nu lite korta galoppsprång till 17 på böjt spår, följt av fyra galoppsprång på böjt spår till sista hindret nummer 18.

Från början byggde jag bara upp den här banan utan att mäta avstånden mellan hinderna. Så första gången när jag hoppade (då på Lorden) så såg jag till att sätta den energiska och samlade galoppen med det trycket jag ville bakifrån, och därefter red jag banan på honom. Linjerna blev då som de blev och banan red jag sedan två till tre gånger på vardera häst (4 st) och då var detta de korrekta antalet galoppsprång. Första gången jag red banan med Lorden var också den allra bästa, så har man hästen i en bra galopp där hästen är lydig både på fram och tillbaka hjälper så kan man lösa de allra flesta distanser utan problem. Jag rider så gott som alltid bäst när jag rider på känsla, men det är också nyttigt att ha en plan innan. Detta var ju hinder som ligger på ca 70 cm. När jag sedan red banan igen med Lorden och de andra hästarna visste jag ju att om jag kommer in lite nära hindret och får ett runt och kort språng så kommer distansen bli lite längre, medan om jag kommer in med lite större galoppsprång utifrån och får ett stort och långt språng, så kommer jag behöva samla hästen lite extra för att kunna få in "rätt" antal galoppsprång.

Det som är riktigt bra med att bygga upp banor på det här sättet är att hästarna verkligen måste finnas där mellan hand och skänkel, man måste hålla koncentrationen banan igen, måste få igenom halvhalterna, måste hålla igång motoriken i hästen så att man får med sig hästen i alla korta svängar och på alla distanser. När hinderna kommer så himla fort så räcker det med att man tappar fokus en kort sekund och sedan är man lost på banan. Det är både roligt och nyttigt. Alla dessa språng över så små hinder blir också en riktigt bra styrketräning för hästen!

Förstår om detta var hur rörig beskrivning på min övning som helst. Men skriv gärna om ni vill att jag ska fortsätta att beskriva övningarna jag gör hemma på det här sättet? När jag har någon hemma som kan hjälpa till och filma övningarna hemma så kanske det kan vara ett bra komplement till beskrivningen också...




Rida med "öppet sinne" och bara på känslan, som Ted säger ibland. Kommer ihåg när jag och Valence skulle rida kvalet i 140 på Strömsholm och det var så mycket strykningar under dagen att allting tog mycket kortare tid. Jag kom fram precis när de stängde bangången och hann bara se två ekipage och lära mig banan. Visste inget annat än bara bansträckningen och hur många galpppsprång det var i trekombinationen. Men konstigt nog går det nästan ännu bättre då... ;) (Får ursäkta min extremt nervösa mamma som kommenterar med lite lustiga och högt nerviga kommentarer emellanåt...)

Kommentarer
Anonym säger:

Fortsätt gärna beskriva övningarna! Inte alls särskilt rörigt tycker jag, snarare kul att läsa hur du jobbar och tänker. En inspiration! De som tycker att sådana här beskrivningar är tråkiga behöver ju faktiskt inte läsa allt :) grymt jobbat! Heja Amanda :)

2012-04-04 | 10:19:09
Anonym säger:

Roligt läsning! Tycker inte alls att det var särskilt rörigt beskrivet, snarare inspirerande och intressant att se hur du tänker och lägger upp din träning. De som inte gillar dessa inlägg behöver ju faktiskt inte läsa allt! Jag tror många med mig uppskattar när du beskriver övningarna mer ingående :) bra jobbat! Heja Amanda!!

2012-04-04 | 10:24:15
Malin säger:

Jätte kul att se, man blir inspirerad! Jag är lite likadan när jag tävlar, istället för att tänka antal galoppsprång rider jag på känslan. Krånglar inte till det så mycket helt enkelt :)

2012-04-04 | 10:26:39
alexandra säger:

Kul inlägg!

Tycker att det är väldigt bra när du skriver om hur du tränar och övningar du gör eftersom att man ofta läser för att ta inspiration av vad du gör för att lyckas!

2012-04-04 | 19:36:06
Bloggadress: http://teamthav.blogg.se/
Lili säger:

Oj, vilken fin runda på Strömsholm!! Där ser man... ofta är det nog nerver och "övertänkande" som ställer till det. Strålande, och så kul att läsa om dina dagar och både med- och motgångar. Det är ju så livet är, och det är så man växer. Tack för att du skriver! :)

2012-04-05 | 06:10:16
lindish säger:

Alltså ni TVÅ, det finns inget finare ekipage!

2012-04-05 | 17:11:02
Bloggadress: http://lvsblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback