__

Helgens tävlingar

Det har varit en underbar helg på alla sätt och vis! Fantastiska att äntligen tävla utomhus igen, helt underbart!

Dock kändes det som vi hade lite stolpe ut hästarna och jag i början av helgen. Caruso gjorde två jättebra rundor och kändes riktigt fin, men med ett pet i vardera klass. Lorden var superduktig i 120 och var felfri och placerad, gjorde sin första 130 på nästan ett år och hoppade grymt fint på alla hinder utom ett som vi fick problem med på en linje när jag hade noll koll och han bokstavligen drog iväg, fick lägga volt och kom då för nära, så han fick totalt 8 fel. Hoppade väldigt luftiga språng resten av banan och han är verkligen på väg tillbaka till toppform igen. Det är fortfarande Lorden som är ute och tävlar med mig och inte tvärtom, så det är väldigt mycket lydnad som saknas för mina förhållningar går inte igenom alls så som jag vill, men kul att han så gärna vill hoppa igen och har så roligt inne på banan!

Madonna var lite, ja, vad ska jag säga? Spookey inne på banan... Hon var lite småvild nu så här på första utomhustävlingen och väldigt fokuserad på allt runtomkring och rädd för lite allt möjligt... Hon var felfri och snabb i 120, och hoppade ännu bättre i 130 men tyvärr ett nedslag. Jättebra att hon fick göra denn här tävlingen innan Skyrup nästa helg så hon fick "rasta av" sig lite. Första tävlingen på hackamoret också, vilket känns betydligt bättre än vanligt bett. Det är bara en liten teknikfråga för mig att lösa då jag måste få tillbaka henne så att galoppen inte bara går framåt utan att jag kan bibehålla energin på samma sätt uppåt också.

Valence däremot var jättefin! Hoppade makalöst fint på framhoppningen! I 130 hände typ världens knäppaste grej, jag hoppade precis över hinder nummer sju och så säger domaren: "Avbryt Amanda, du har glömt att hoppa hinder nummer fyra och fem". Jag avbröt ritten och började tänka på hur jag ridit banan, och alla runt omkring började ropa "nej, hon har visst hoppat rätt bana" osv. Domaren misstog sig då och bad om ursäkt och sa att jag fick ta om från hinder nummer fem för att de skulle räkna tiden därifrån. Jag valde då istället att bara ta ett språng innan jag gick ut, hade ingen lust att ta om tre språng extra som han hoppat felfritt på. Jättedum situation verkligen. Tror däremot att det var väldigt nyttigt att jag gick in i 130 innan lagklassen för då fick jag chans att träna på min nya teknik inne på banan igen. Valence var lite het de första tre sprången och hoppade inte så runda språng som jag vill, men ju längre in på banan jag kom och han insåg att jag kommer in och mjuknar helt i handen så började han istället ta vara på sig själv och backa av.

Valence och jag fick sen platsen som senior eller alltså att hoppa den högre rundan i laget, och eftersom det var final låg hinderna på 140. Valence var jättefin och felfri i laget!!!! Helt fantastisk känsla. Han var i en bom litelitegrann på banan där jag på hindret innan höll kvar honom lite för mycket som påverkade nästa språng lite negativt, resten jättefin!! Laget slutade på en andraplats igår och gick i och med det ut som slutsegrare i allsvenskan i vår zon! Nu är det alltså kvartsfinal i lag SM i Strömsholm som gäller för världens bästa Runstenslaget!!! :D

Jag kände verkligen att Valence och jag är på väg tillbaka till vår form igen, han är helt fantastisk och jag älskar den hästen över allt annat! 140 känns så lekande lätt på hans rygg och jag tror att min nya teknik kommer göra att trots hans heta temperament så kommer nollorna komma. Dessutom trivs han mycket bättre utomhus än inomhus. Så lycklig över min älskling, finaste som finns!!! Kanonstart på säsongen  med en nolla i elitlaget i 140, VALLIS <3

Furiosa fick dessvärre stanna hemma under helgens tävlingar, hon skulle ha gått 120+130 men drog tyvärr av sig ena framskon... :/ Får sikta på Falun med henne om två veckor istället.


Den östra gruppen kommer att representeras av JumpClub och Årsta Runsten på Strömsholm. När gruppens tredje runda gick vann hemmaklubben Västerås Ryttarsällskap, totalt efter de tre omgångarna var dock Årsta Runsten bäst. På bilden Årsta Runstens vinnarlag med Kelly Schild-Berglind, Hanna Carlsson, lagledare Per Dahlgren, Amanda Gullström och Annika Gustafsson. Tvåa totalt blev JumpClub.

Bild och text lånad av tidningen ridsport


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback