__

PIET RAYMAKERS TRÄNING

Valence kändes som sagt jättefin idag! Han kändes mentalt avspänd och fin genom hela passet, uppvärmning och alla hoppövningar. Piets syn på träning och hästar gör att jag vågar ta med Valence som är så känslig till träningarna. Brukar annars vara väldigt försiktig med att träna just Valle för annan tränare än Ted eftersom han är så extremt känslig för förändringar. Piet däremot är så otroligt fin gentemot hästarna och "be nice to your horse" förekommer ofta. Han vill att hästarna ska vara framme för hjälperna men att man ska rida med lätta hjälper, hästen ska bära sig själv och ryttaren ska vara avspänd och lugn. Övningarna vi gör på framridningen är mycket bra, och hoppövningarna vi gjorde påminde mycket om förra gången jag tränade för Piet. Vi fick dock avsluta på lite större hinder än sist, vilket var roligt. Tror det var jättebra för Valence som jag nu bara tränat hemma och jobbat mycket med sen han inte kändes bra i början av februari. Han skötte sig väldigt fint, hoppade väl och såg jättenöjd ut efter passet. Jag lägger upp filmer så får ni se övningarna istället för att jag förklarar dem. Hoppas också ni hör vad Piet säger! Han sa att jag ska sitta upp lite mer och inte gå fram för mycket med överlivet i galoppen, dock blev galoppen i Valence lite kortare och vi kom in på ett knivigt avstånd en gång i tvåkombinationen! Jag tror faktiskt att jag kommer fortsätta sitta så som jag gör för det känns som att jag skjuter honom mer framför mig om jag sitter ner och lutar mig mer bakåt. Nu har jag bara tränat helt själv och hittat tillbaka till känslan mellan mig och Valence, och från att ha varit rejält stressad och skjutit jättemycket i spången, inte hoppat genom kroppen och fått betydligt mer nedslag än han brukar till så fin som han känts de senaste veckorna så tror jag att min egen känsla är det absolut viktigaste när jag tränar och rider just Valle. Annars tycker jag att allt Piet sa idag och alla övningar är något jag verkligen ska ta med mig i framtiden!

Jag längtar redan till morgondagens träning, men då får Caruso följa med istället! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback