__

Många helt underbara år med en otrolig häst <3

Nu har alla hästarna gjort sina sista starter för det här året, och självlart börjar jag redan tänka på hur roligt nästa år ska bli. 2012 var mitt sista år som young rider, nästa år är jag senior och det känns som att det faktiskt är då allting börjar på riktigt. Jag ser fram emot det, och kommer nu kunna strunta i alla kval för ungdomsklasser och bara fokusera på min och hästarnas resa. Jag har fått chansen att delta i 6 mästerskap på Valence rygg, och har placeringar både som junior och young rider i Svenska mästerskap. Jag har fått rida nations cup för unga ryttare utomlands, fått rida tiotal kval för ungdomsryttare till Scandinavium, hoppat ett 20-30 tal starter i svår hoppning på Valence rygg. Så jag känner mig nöjd med vad vi lyckats åstakomma trots att vi varit så unga, Valence var bara 7 år på sitt första JSM.

Men nästa år kommer Valence få ta ett steg tillbaka och lämna platsen som förstahäst i stallet. Han är en helt fantastisk häst med enorm kapacitet i sin hoppning, som bevisat att han kan ta placeringar upp tom 150-klasser. Men han är också, pga sitt psyke, inte helt lätt att veta vilken dagsform han är i. Vissa dagar, klasser och perioder är han verkligen helt outstanding och känslan då går inte att jämföra med en annan häst. Men de dagar han är mer stressad och het kan han få med sig några bommar trots att det är en, för honom, ganska liten klass. Detta gör det lite svårare eftersom jag inte alltid vet vad jag får inne på banan, då hans form och temperament kan skilja sig från dag till dag. Nästa år ska han få lämna över stallets första plats till Ramius men Valence kommer ju fortfarande vara en av mina absolut bästa hästar som jag under många år framöver kommer kunna hoppa 140-150-klasser på, men kommer också få variera med att gå 130-135-klasser mot klockan. Ramius är en häst jag tror kommer kunna ta mig ett snäpp längre än Valence. En häst som jag litar fullt ut på och har ett enormt scope och lätthet för att hoppa stora hinder men som behöver styrka, lydnad och rutin för att komma dit.

Svampen och Kulan är också två hästar som ska få kliva fram under nästa år, två lovande hästar jag tror väldigt mycket på. Caruso och Lady Madonna som i dagsläget är två av mina mest meriterade tävlingshästar ska ju säljas så jag förlorar två svårklasshästar för nästa år och då är det viktigt att Kulan och Svampen får börja kliva fram och såsmåningom med åren förhoppningvis komma upp i svår klass även dem.

Det är också helt fantastiskt roligt och lärorikt med alla de försäljnings- och tillridningshästar jag fått förtroendet att tävla under året. Furiosa, Diablo, Bernity, Caramelle, Svampen och Madonna är några av dem som stått hemma hos mig. Otroligt givande för mig som ryttare att matcha dessa hästar uppåt i klasserna, träna dem och rida olika typer av hästar. Under nästa år kommer jag också hoppa och tävla några hästar som till vardags står hos sina ägare.

Över 6 år tillsammans har vi haft, och många fler ska det bli! 5-årschampionat, 6-årschampionat, JSM utomhus och inomhus som 7-åring, två YRSM utomhus, två YRSM inomhus, 150 placering i Tierps GP, nations cup 2011 i Drammen, lag SM i Globen, tre vinster i 140 är några av de fantastiska saker vi har fått uppleva tillsammans hittills.

Kommentarer
Ulrika säger:

Hur kommer det sig att du "tar" just detta beslut.
Varför inte ha två stycken 1:a-hästar och varva mellan??

2012-12-03 | 11:26:22
Jessica säger:

Så himla härlig häst Valence verkar vara! :) Alltid kul att se er hoppa!

2012-12-03 | 18:34:00
Bloggadress: http://www.puzzleofmyheart.blogg.se
Helana säger:

Hur ska dina hästar motioneras nu i vinter? Får de någon vintervila? Eller är det olika från häst till häst? =)

2012-12-04 | 22:21:19
Melina säger:

Undrar lite också hur upplägget kommer se ut from nu :)Väntar spännande på att se hur det går med Ramius han är min favvo alla kategorier ha ha! Tack för en intressant och rolig blogg :)

2012-12-05 | 07:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback