__

Så var året 2012...

 

Årsresumé 2012

År 2012 kommer jag alltid se tillbaka på med glädje. Resultatmässigt är det inte det mest meriterade tävlingsåret vi har haft, men oj så mycket som har hänt det här året. Jag har haft ett år där min ridning utvecklats väldigt mycket. Det får jag förstås tacka mina hästar för, men också alla hästägare som givit mig förtroendet att ha deras hästar i träning och tävling. Jag har utvecklat min ridning jättemycket under året, och fått massor med värdefull rutin för att kunna fortsätta min satsning.

Det absolut bästa som hände under året var att jag fick en fantastisk framtidshäst i Ramius. I och med att han kom fick jag en extra motivationskick och glädjerus för min satsning. Tack vare honom tror jag att jag kommer kunna fortsätta utvecklas även i den svåra seniorkonkurrensen. Han ger mig självförtroende och har både det mod och scope som jag tror behövs. Han är inte så lättreglerad mellan hindrena, men har ett mer stabilt psyke än Valence vilket ger mig en större trygghet på tävlingsbanan.

Årets debuter

Jag som ryttare har inte debuterat någon höjd då 150 fortfarande är den högsta klassen jag har hoppat som ryttare. Däremot har jag debuterat nya höjder med hästarnana Kulan 130, Lady Madonna 140 och 145, Caruso 150, Ramius 140, Bernity 110 och 120.

Årets roligaste ögonblick


Jättesvårt att svara på när det är så många roliga ögonblick under året! Men att vinna en så pass prestigefylld klass som HG Netterbergs pris med så mycket prispengar medValence efter ett dåligt SM och allt var fantastiskt roligt!

Årets roligaste minne

Det är att jag fick Ramius!

Hästen som utvecklats mest under året

Alla har utvecklats och mognat mycket, men det är absolut Lady Madonna som utvecklats allra mest.
Hon debuterade 140 i år och har plockat placeringar i 140 under året och dessutom debuterat svår hoppning med ett nedslag. En otroligt rolig häst att ha i stallet.

Årets tankeställare

Det tror jag har varit mitt sätt att hantera motgångar. Jag har varit så himla dålig på att släppa och gå vidare efter en dålig klass eller tävling. Jag har verkligen grävt ner mig själv, sänkt mitt självförtroende brutalt och tvivlat på min förmåga varje gång jag gör dåligt i från mig. Detta har i sin tur tagit bort en hel del glädje och satt en hel del press som kommer från mig själv. Nu tar jag dessa motgångar väldigt bra, släpper det ganska snabbt och grämer mig inte så mycket. Självklart lär jag mig av mina missar, men har också insett att alla gör misstag och det är dem man kan lära sig av. Om man inte släpper missarna, går vidare och tänker framåt blir sporten alldeles för påfrestande rent psykiskt. Man förlorar många gånger fler än man vinner.

Årets inspiration

Personer som inspirerat mig under året är förstås min tränare, flera ryttare på elitnivå i min egen ålder samt mina favoriter och förebilder av världens bästa ryttare. Vad som också verkligen inspirerat mig är alla nya hästar som kommit in i stallet som ger en motivationskick utan dess like!

Och självklart min fantastiska tränare Ted Nätterqvist!


Årets mäktigaste känsla

Också väldigt svårt… Men Globenatmosfären är svårslagen. Häftigt att få uppleva att rida i en riktig arena. Det gav definitivt mersmak!

Årets samarbete

Runsten Equestrian och Hästshopen. Stort tack för ert stöd och support! Och allra mest vill jag ändå tacka min delägare som både äger hälften av Ramius och också låter mig få träna och tävla familjens häst Lady Madonna. En av de viktigaste personerna som gör det möjligt för mig att kunna nå mina drömmar och mål.

Årets tråkigaste händelse

Att SM blev som det blev. Valence hade visat en storform innan och vi var så himla laddade. Tyvärr drog han på sig en större sträckning i ländryggen och det blev vår livs sämsta tävling tillsammans.

Årets sorgligaste ögonblick

När Lorden blev såld. Det var så tomt i stallet under lång tid efter att han hade lämnat oss efter fyra år tillsammans.

Årets glädjeblickar

Självklart de höga placeringarna i 140-hoppning under året, att ta de där mer framstående placeringarna är alltid roligast!

Valence vann två 140-klasser, Caruso kom 2:a och 4:a som bäst, Madonna plockade en 3:e placering och Ramius 4:e placering som bäst i 140.

Årets lärdom

Lita på sin egen intuition. Våga gå sin egen väg. Älta inte mindre bra prestationer. Njut av resan lika mycket som målet.

Årets viktigaste personer


Det här året har jag verkligen insett att det är de riktigt nära vännerna som betyder så mycket för mig. Krasst sätt är ridning, tyvärr, en sport där många missgynnar andra. Man har många vänner på tävlingar och har väldigt roligt, men det är de nära vännerna som finns där när man behöver dem som allra mest.

Årets häst

Det är nog Valence iallafall. Han är fortfarande min nummer ett och hästen som alltid kommer ligga mig allra varmast om hjärtat.

TACK TILL

mina fantastiska föräldrar för ännu ett år med stöttning, uppbackning, stort engagemang och allt annat ni ger mig! Jag älskar er så mycket att det inte ens går att sätta ord på det.

min tränare för allt engagemang, allt jag lär mig och det stora stöd jag finner hos dig. Enormt tacksam och lycklig över att du finns.

mina närmaste vänner inom ridningen som gör allting ännu roligare och som peppar mig, finns där både vid fram- och motgångar. Jag hoppas ni förstår hur mycket ni betyder för mig och hur glad ni gör mig!

min klubb och sponsor som jag verkligen trivs att vara med i gemenskapen som finns där

Och förstås mina underbara hästar som gör allt för mig och ger mig så otroligt mycket glädje varje dag. Utan er skulle inte jag vara jag…

 

Kommentarer
Anonym säger:

Du verkar vara en så klok person, jag känner inte dig men läser din blogg ofta och blir alltid så inspirerad! Tycker du har en fantastisk syn på dina hästar och du plockar verkligen fram det bästa i var och en. Önskar dig verkligen ett framgångsrikt år 2013!

2012-12-26 | 14:50:23
Anna säger:

Du är otroligt duktig med alla hästar och verkar vara en fantastisk människa. Följer din blogg och det är alltid lika roligt att läsa . Du är dessutom en inspirationskälla och förebild. Ser framemot att följa dig under 2013 och önskar dig mycket framgångar.

2012-12-26 | 20:40:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback