__

En fråga

Hej!
Bara en liten fråga. Hur högt hoppar du den oxern med Valence när du hoppar den så ofta? :) Sen så undrar jag även hur mycket/ofta anser du att man kan hoppa hästar? Tycker du att det är för mycket att hoppträna en gång veckan och sen tävla i helgen så att det blir att man hoppar på sin högsta nivå två gånger i veckan? Sedan, hur mycket anser du att man kan tävla? Kan man tävla flera helger på raken och sedan ha några helgers paus eller tycker du att det är bättre att försöka tävla ungefär varannan helg? Vore intressant att få veta vad du tycker kring det här. Du är så sjukt duktig, har superfina hästar och har en riktigt intressant blogg!


Hej! Tack så mycket, vad glad jag blir!

Alltifrån 70 cm till ca 115 cm. Det där är verkligen svårt att säga vad man ska och inte ska göra, vad som är rätt och fel, hur mycket eller hur lite man ska hoppa.

Men jag tror generellt sätt att man hoppar hästarna mycket mer utomlands än hemma. Som de som berätta om den här övningen med Valence, den hade Ludger gjort VARJE dag 14 dagar i rad för att "programmera om" hästen. Jag har också läst en hel del reprtage om många bland annat Marcus Ehning där han säger att de ofta hoppar tekniska benor, inte så höga, men ganska ofta på hästarna.

Jag själv hoppar ganska sällan på varje häst, framförallt vintertid när jag ska åka till ridhus med varje häst och så. När jag kan rida hemma på banan så hoppar jag hästarna ca 2 gånger i veckan, över lite små hinder, serier osv. På Teds träningar väljer jag därför att hoppa lite större banor på hästarna, där jag kan få tips och hjälp om någonting inte fungerar. Jag tror att man också får anpassa lite efter varje häst, som tex Valence  går allra bäst när jag hoppar ofta och på väldigt små hinder vilket jag har möjlighet att göra under vår, sommar och höstsäsong. Kulan behöver stärka sig och behöver därför hoppa olika typer av serier och studs. Caruso går ofta bättre på tävling om han fått hoppa lite större hinder under veckan innan en tävling, så det är väldigt individanpassat.

Men jag tycker att en hoppträning ofta till och med kan vara tuffare än en tävling, det kan bli ännu fler språng och man får då och då göra om flera gånger för att göra det bättre, ändra sin teknik i ridningen osv. Jag själv tränar därför bara för tränare ca var tredje  vecka till en gång i månaden, och däremellan jobbar jag med teknikövningar för att förbättra saker. Mina hästar skulle nog inte må bra av att träna varje vecka eftersom de hoppar så pass stora klasser så pass många helger om året.

Vad gäller tävlingar så får man även där anpassa lite efter hästen. Men om det är flera viktiga tävlingar i rad så får man bara se till att den hästen som gjort tävlingar flera helger i rad får en ordentlig paus och inte göra någon start på några veckor. Annars brukar jag säga att två tävlingar i månaden är max för mina hästar att gå. Jag brukar göra en ganska tydlig plan på vilka tävlingar som är viktiga under året, pricka ut dem i kalendern, ha andra tävlingar där jag ska kunna ”toppa” formen och tävlingar där man kan gå ner i klasserna och bara få göra en lätt och avspänd runda. Det är det bästa med att ha sina egna hästar, lägga upp en långsiktig plan och inte stressa fram till större klasser eller så. Som tex Kulan är det fantastiskt att bara kunna åka på de tävlingar som känns bra i närheten, inte pressa honom i höjd eller mot klockan utan bara matcha honom för framtiden. Hade han inte varit min egen kanske det hade funnits mål och förhoppningar om tex Falsterbo osv, som jag personligen inte tycker han är redo för i kroppen ännu.

Försök hitta en planering och träningsform som passar just dig och din häst. Ett tips är också att försöka variera mellan olika klasser, så du hittar tävlingar på olika höjder. Valence brukar få gå klasser mellan 130-150 per år, Caruso mellan 120-145 osv. Nyttigt för hästarna att ibland bara få gå in i en klass som känns väldigt enkel!

Valence 150 sommaren 2011


Kommentarer
Anonym säger:

jag undrar också hur långt du har det mellan bommarna och oxern?

2012-02-28 | 01:29:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback