__

Gårdagens ridpass

Madonna fick komma ut och markarbeta ute på vår blivande gräshoppbana, det var sol och snön är tunn och mjuk så det är verkligen perfekt. Hon var precis hur fin som helst igår och det var jättekul att jobba med henne. Jobbade mycket serpentiner och skänkelvikningar i traven samt volter och byten i galoppen. Hon var avspänd och jättefin i formen, elastisk och taktmässig!

Furiosa och jag red ut i sällskap med mamma och Herkules. Vi stannade till vid en äng där vi jobbade dem lite i galoppen och Furran var jätteduktig. Försöker rida ut på längre uteritter för att förbränna fett, vilket egentligen börjar efter en halvtimmes motion. Hon var hur som helst väldigt positiv och gjorde fina byten, så det var jättekul.

Lorden och jag red ut i ca 45 min, galoppjobbade en hel del. Han var sjukt pigg och hur glad som helst över att komma ut i solskenet och jobbas. Jag sitter ofta och bara skrattar när jag rider honom, han är så extremt positiv och det smittar verkligen av sig.

Caruso och jag red också ut på en längre runda med lite klättring, jobbade mycket med att växla mellan större och mindre galoppsprång. Med den energin och det ridbarheten var det inte så svårt, han är fantastisk att rida.

Valence fick åka till ridhuset på kvällen och göra en hoppövning jag fått tips av Furiosas ägare som vet att Ludger Beerbaum gjort denna övning med en häst som var precis som Valence. De gjorde den visserligen varje dag i 14 dagar för att "programmera om" hästen, alltså få den att hoppa mer uppåt istället för den tendensen de har att "skjuta" i språnget. Övningen känns nyttig och jag kommer försöka åka till ridhuset och göra den ca 4 dagar i veckan fram till SM.

Kulan reds av Erika tillsammans med mig i början, hon red honom hur fint som helst och hoppade övningen på lägre höjd supersuperfint! Jag avslutade sedan med att hoppa honom lite större på den övningen Valence fick göra. Därefter gjorde jag om övningen så att det var galoppbommar fram till ett räcke, bommarna låg på 3 m avstånd. Kulan är fortfarande valpig och har tendens att länga sig fram till hindret, när man i själva verket vill att hästen ska korta sin galopp innan den hoppar av för att skapa kraft. Bommarna hjälper honom att hålla ihop sin galopp sista galoppsprången och det blev stor skillnad på hans språng med hjälp av den här övningen. Jag la också ut markbommen på räcket för att han skulle bli lite kvickare sista språnget och inte lägga sig för nära inpå. Sprången i den där hästen är helt makalösa, vet att han är stallets bästa häst för framtiden. Det känns bra att bara träna honom långsiktigt för att kunna plocka fram honom som 7-8-åring. Han har alla kvalitéer jag kan önska. Han är bara större och lite senare än mina andra hästar, så kommer låta honom ta den tid han behöver för att växa in i sin kropp och bli stark nog. Han är verkligen min häst för framtiden!


Kommentarer
Anonym säger:

Hur såg övningen ut som du gjorde på Valence?

2012-02-22 | 13:11:20
Elin säger:

Kan du inte filma när du gör övningen med valence :)

2012-02-22 | 13:21:54
ronja säger:

Också jättenyfiken på övningen du gjorde med valence..! Du skulle inte kunna fixa en liten skiss och/eller berätta hur den såg ut och vad den gick ut på mer exakt..? :) Hade varit jätteintressant att läsa! Mvh Ronja

2012-02-22 | 13:39:12
Camilla säger:

håller med dom andra, film på den övningen eller skiss med förklaring! :)

2012-02-22 | 13:40:59
Bloggadress: http://unafraid.blogg.se/
Carro säger:

Säger som alla de andra, är supernyfiken på övningen!



Har nämligen precis det problemet med min häst, att han skjuter iväg som en kanon över hinder och då får jag svårt att få ihop honom efter..

så de vore jättekul om du kunde berätta om den här övningen! :)

2012-02-24 | 15:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback