__

Ridpass på Lorden

Har precis kommit in från ett väldigt krävande men bra pass med Lorden! Red honom på banan, målet var att verkligen jobba igenom honom och få honom att lyssna. Han är fortfarande lite bångstyrig och har lite väl mycket egen vilja. Jag började med en rejäl uppvärmning där jag hela tiden ställde små frågot i form av tempoförändringar, volter och sitvärtsförflyttningar. Han var väldigt fin både i skritt och trav. I galoppen blev han högre i formen och var inte helt eftergiven, så jag fick jobba mycket med honom där, både med hjälp av sitsen och att hålla kvar trycket med skänkeln till han gav efter i nacken och sökte sig framåt till bettet och hitta sin egen balans. Detta fick jag upprepa då och då under hela galopparbetet men mellan var han riktigt fin. Jobbade även över två bommar på böjd spår i samlad galopp där jag var väldigt noggrann med att hela tiden ha stödet på ytterhanden, under den övningen var han grymt fin och väldigt lydig! Avslutade med lilla studsserien där han var lydig och fin innan, men jag fokuserade på att direkt i landningen ha honom i balans utan att han blev stark. Jag gick därför in på volt efter serien och jobbade honom tills han sökte sig neråt till bettet och var helt i balans igen. Nyttigt men väldigt jobbigt pass. Jag är fortfarande sjuk och Lorden är ändå ganska mycket häst att rida, och när man känner sig svag i kroppen känns det verkligen. Imorgon kommer jag bara skritta ut på honom eftersom att det är pay'n jump på fredag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback