__

Tedträningen lördag & söndag

Madonna gick första dagen för Ted och skötte sig som vanligt exemplariskt. Jag rider henne just nu på bett även i hoppningen då hon tagit sig lite friheter med hackamoret och går lite för lågt med huvudet och det tar mycket längre tid för mig efter hinderna att sätta henne i balans och i en bärig galopp. Hon gick senaste tävlingen på bett också och då var hon ju placerad i både 130 och 140. Det var en ganska basic övning som uppvärmning för att sedan hoppa en lägre bana och avsluta med en bana på valfri höjd. Vi hoppade en bana där de flesta hinderna låg upp mot 145. Hon hoppade helt fantastiskt på alla hinder på banan men blev lite låg över B-hindret i trekombinationen som bestod av räcke, räcke och räcke. Hon backar ju av och hoppar mycket bättre över B-hindret om det är en oxer, men hon har ju gjort så många fina 140-rundor men blivit låg på B-hindret och fått nedslag där. Vi hoppade om trekombinationen flera gånger och jag fick prova lite andra sätt för att se om jag i ridningen kan få henne att hoppa rundare framförallt över B. När jag provade en sak hoppade hon super på A och B, men då fick vi med oss C istället. Ted kom sedan på att jag istället ska rida med lite buren hand in i kombinationen så hon håller upp huvudet lite mer och att när hon sedan kommer in i kombinationen så kan martingalen möta upp henne och hjälpa henne att hoppa mer igenom sig. Svårt att förklara, men det kändes väldigt bra. Det gäller att hitta de där små sakerna för att kunna hjälpa hästarna att hoppa utifrån bästa förmåga. Madonna hoppar ju hinder upp till och med 150 på en väldigt fint och enkelt sätt, så vore ju så himla bra om jag fick till det tekniskt rätta i ridningen hela vägen också! Finaste flickan i världen! <3

Två rundor där just räcket på B-hindret tagit nollan ifrån oss...





Ramius hoppade ju som vanligt fantstiskt, sånt otroligt scope och hopp i den hästen. Men just nu har vi väldigt mycket andra problem att jobba med, för han är så otroligt dåligt riden på marken och är väldigt ogymnastiserad i sin kropp, man kan inte ha honom mellan hand och skänkel på rätt sätt och är svår att få igenom halvhalterna på rätt sätt. Det första jag alltid börjar med när jag tex hoppar en ung häst är att den ska vara helt rak fram till hindret och efter, och gå i samma galopp hela vägen till hindret och efter. Ramius är så svårt att göra detta, men han är ju inte skolad på det sättet heller. Vi hoppade en väldigt teknisk bana igår, på ca 140-höjd med totalt 20 språng. Men vi vr tvungna att så fort han stretade iväg i galoppen och inte var lydig och mjuk så skulle jag sakta av till trav, in på volt, flytta honom för skänkeln och lägga ner honom i formen för att sedan fortsätta. Detta var skitjobbigt, för vi fick göra det efter varje linje eller max två till tre språng. Och när Ramius kommer in i att hoppa bana ligger han på ganska myckeet och då var det svårt att få honom att sakta av till trav och komma till arbete där. Dock kände jag otroligt stor skillnad genom passet och ska lägga ner väldigt mycket konsekvent arbete med detta. Ted gillade dock, förutom att han är extremt oskolad, hans språng och sa att han har väldigt stort hopp och kapacitet men att jag kommer få riktig utdelning i de stora klasserna först efter ca 6 månaders arbete. Men det är så värt det, har aldrig suttit på en häst med det språnget, det känns som han flyger emellanåt. Världens bästa! Det jag också är väldigt glad över att träningen hemma givit resultat för han har utvecklat sin frambensteknik mycket och är snabbare i fram när han kommer in lite nära!! Är så fullt motiverad nu efter träningen med Ted. Tusen tack för all hjälp!


Kommentarer
Elin säger:

Har du tränat en massa stuts då med ramius för att få honom kvickare fram ? Eller har du gjort något annat ? :)

2012-07-30 | 18:52:01
Anonym säger:

Är ramius din egen häst? Eller tränar du han åt någon? :)

2012-07-31 | 15:12:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback