__

Tävlingar...

Eftersom att det hade kommit ganska mycket snö i morse så bestämde jag mig för att ägna förmiddagen här inne och försöka få ihop en bra tävlingsplanering fram till utomhus SM som går i slutet av augusti. Och jag kan säga att det är verkligen inte lätt att få ihop allt!

Valence och Caruso vill jag försöka matcha till utomhus SM samt rida några roliga tävlingar och kval för unga ryttare nu när det är sista året och allt. Samtidigt vill jag verkligen få in några 150-starter med båda, vilket blir lite svårt när de flesta kvalen och anpassade klasser för ryttare upp till 21 år går till max 145. Men finalen i utomhus SM går i 150, så Caruso måste få känna på några starter innan SM om det nu skulle bli han som tog sig till finalen. Valence och jag har ju redan några 150 i kroppen, men jag vill få fler starter med honom, han är perfekt för mig att lära mig hoppa 150 på! Sedan ska jag få in Madonnas tävlingar mitt emellan, och henne vill jag gärna ha med i vissa kval där det går upp i 140 eftersom hon verkligen är en tillgång för mig i dessa klasser. Furiosa ska också nu matchas först för 130-klasser och sedan beroende på hur länge hon skulle stanna förhoppningsvis även ta steget upp till och med 140. Jag planerar förstås tävlingar för Madonna och Furiosa fram över hela sommaren också, men är också medveten om att de kan bli sålda när som helst på vägen. Alla deras tävlingar ska också vara okej för deras ägare :)

Mitt bland alla dessa stora tävlingar, kval och klasser är det bra att hitta närmare tävlingar där hästarna kan få å ner ett eller två snäpp och bara känna att det är enkelt. Jag måste också försöka få in tävlingar för Scrållan och Calle som jag faktiskt också kommer tävla lite i år. Och när man ska åka och hoppa lokala tävlingar och så små klasser vill man gärna vara med på de tävlingar som inte ligger alltför långt bort, det jobbiga är bara att de helgerna gärna vill krocka med de större tävlingarna :P

Lorden ska jag också försöka hitta tävlingar till och det är så synd för han hamnar liksom mitt emellan. Egentligen, om man ska se det ur hans och mitt perspektiv, så vore det bästa egentligen om han såldes. Dels för att jag skulle behöva pengarna för honom för att komma ut och glra de tävlingarna jag vill med de andra, och dels för att han är så otroligt fin hopphäst som verkligen älskar att tävla och skulle behöva komma till någon där han fick vara förstahäst. Men det är bara egentligen... Jag vill ju gärna behålla honom också och tävla upp i de klasserna han har så mycket kapacitet för!

För att få någorlunda struktur i det hela får man först peka ut de tävlingar som är viktigast, och vilka hästar som ska följa med på dessa. Några av dessa är tillexempel Elitallsvenskan omgång 2+3, Ballingslöv, Norrköping, Falun, Strömsholm, Drammen och Årsta Runsten. Därefter får man kolla på lämpliga tävlingar för både 150-starterna till de lägre starterna. Därefter hitta lämpliga tävlingar för "självförtroendeklasser" för de tre som går de större klasserna (Valence, Caruso, Madonna), samt hitta unghästklasser för Scrållan som hon kan göra eventuella 4-årskval i, som också Calle kan gå 1m-110 på och hitta klasser för Furiosa och Lorden som ligger precis under stallets för närvarande tre stjärnor och som man vill matcha fram till den nivån också. Mitt bland alla dessa vill jag ju också få med Kulans unghäststarter 110-130, gärna på tävlingar med lite högre kvalité så han får gå lite svårare banor med lite mer spektakulära hinder och miljö för att matcha honom för framtida år!

Ja, ni förstår säkert att det är ett evigt pusslande! Men så roligt det ska bli nu med hela utomhussäsongen framför oss, där också Valence kommer till sin rätt! Han är ju verkligen mitt nummer ett fortfarande. Är också väldigt glad över att ha fina flickorna Madonna och Furiosa i stallet och att jag får så stort förtroende av ägarna!

En av förra årets höjdpunkter när Caruso gick och vann 140 som enda dubbelnolla, endast sju år gammal!
(Världens sötaste vän Erika som filmar) 


Kommentarer
Rebecka säger:

2012-03-20 | 15:11:32
Bloggadress: http://rebeckainkle.blogg.se/
Rebecka säger:

Skriv gärna sen när du ska till Norrköping, då ska jag helt klart komma och hejja! :D

2012-03-20 | 15:13:18
Bloggadress: http://rebeckainkle.blogg.se/
Helena säger:

Vi kommer ha några onsdagstävlingar på SRK kvällstid i maj för unghästar med klasserna 110-130 på utebanan, perfekt för Kulan om du vill hinna med dom andra på helgerna :) Datumen ligger inne på TDB!

2012-03-20 | 15:46:26
Emma säger:

Ska du inte åka till högbo? :) http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=51865

2012-03-21 | 08:46:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback