__

Hästen som betyder allt

Nu har vi bestämt oss för att Valence helt enkelt får bli min läromästare i 150-klasser. Jag lägger alltså alla YR-kval och allt åt sidan med honom utom YRSM utomhus i sommar förstås. Detta är mitt sista år som young rider och jag måste redan nu börja tänka på och matcha mig själv och hästarna mot senioråren. Det är egentligen då det hela börjar på riktigt. Valence är så tuff i huvudet och hoppar lätt över stora hinder. För mig ger en 150-klass med ett par nedslag mycket, mycket mer än att rida runt i 140-klasser på honom. Jag pratade för ett par år sedan med en av Sveriges bästa unga ryttare som då sa till mig att en av hennes hästar lika gärna kunde komma ut med fyra nedslag i 130-140 som att komma ut med vinst, att det var en häst hon inte kunde räkna med i mästerskap på samma sätt som sin andra bästa häst men att hon använde den för att få rutin som ryttare i 150. Jag har nu funderat och Valence är svår och kan pga sitt heta temperament få med sig en bom, men han är en fantastisk häst som ligger mig allra varmast om hjärtat. Det är inte fy skam att ha en så fin häst som man älskar så mycket som sin läromästare i dessa stora klasser. Om han kan ge mig massor av 150-rutin kommer jag kunna matcha fram bland annat Caruso och Kulan på ett mycket mycket bättre sätt. Vi köpte honom som 4-åring där han varit på tre försäljningsstall på mindre än ett år och aldrig blivit såld. Valence är ingen häst jag någonsin kommer kunna sälja, vi har varit tillsammans i sex år nu och ridit fem- och sexårschampionat, ett tjugotal starter i svår hoppning samt fem svenska mästerskap med fyra finaler och nationshoppning för unga ryttare utomlands. Han är praktiskt taget hästen som lärt mig nästan allt och jag vill följa honom livet ut. Vi har hittills gjort tre starter i 150 och nu får han fortsätta ge mig mycket rutin i dessa klasser! :)


Kommentarer
Anonym säger:

Jag ska till årsta runstens meeting nu i juni och har några frågor till dej :P



Hur långt är det från stallarna till banan och parkeringen samt får man och familjen ett band så man får tillträde till allt eller måste alla förutom ryttare och hästskötare betala för att komma in i stallarna?



Skulle vara tacksam om du svarar i ett inlägg :)

2012-05-08 | 20:43:04
Anna säger:

Så fint:)!

2012-05-08 | 20:56:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback