__

Valence då och nu

Tycker du att valence var bättre förr? Känns som ni vann mer då men det kanske bara är något jag fått för mig! Svara gärna i ett inlägg! :)


Resultatmässigt så var han bättre ”förr” eller vad man ska säga. I år har vi haft massor med rundor med 4 och 8 fel. Men som häst är han betydligt bättre än förr. Han hoppar mycket bättre och lättare över stora hinder och är betydligt mycket mer ridbar på marken än förr. Han är en häst som vissa dagar är lugnare mentalt och hoppar då helt fantastiskt, medan vissa dagar är han hetare och mer stressad och får då alldeles för bråttom i sina språng.

Jag tycker också att vi har gjort många väldigt bra rundor men att det inte har givit utdelning i resultatlistorna. Men mycket av detta tror jag innerst inne egentligen sitter i mitt huvud, att jag tänker för mycket, ändrar på saker i ridningen och känner mig dålig som ryttare till honom när det inte går bra. Han är en extremt svårriden häst just pga att han otroligt nervig, het, stark samtidigt som han är superkänslig och enormt lättstressad. Han är också min första häst som nästan såldes som ”problemhäst” som fyraåring, där många ryttare försökt förstå sig på honom men inte lyckats. Jag var knappt femton år när jag köpte honom då, och har gjort min debut i 120, 130, 140 och 150 på hans rygg! Har gjort mina första svenska mästerskap och allt sånt på honom, så vi har båda lärt oss av varandra, han har lärt mig lika mycket som jag har lärt honom!

Vi hade en kanonsäsong 2010 utomhus när vi var nolla i alla starter utom en! Men när vi red utomhus SM ett år som junior så var han så enormt het och galen på framhoppningen att pappa var jätterädd, vi ringde min tränare Ted som sa att jag skulle hoppa av hästen, leda honom för hand och sedan hoppa upp precis innan jag fick gå in på banan! På det sättet beter han sig inte längre, han är mycket lugnare, kommit så mycket längre i markarbetet och hoppar stora hinder på ett bättre sätt med mer marginal än innan. Vi har också senaste året ridit mycket större och svårare tävlingar än förut!

Så, jag vill svara som så på din fråga att nej, som häst är han mycket bättre idag än för ett par år sedan men jag har de senaste åren ridit och tävlat så många fler andra hästar än honom som i sin tur gjort att jag ändrat min ridning lite efter dem. När det går dåligt med Valence så gräver jag ner mig väldigt mycket, för jag vet hur kapabel han är men det är svårt att inte känna sig dålig som ryttare att inte hantera honom. Min tränare har också ridit honom och sagt att han är otroligt känslig och svårriden som häst. Och de få vänner som fått rida honom har haft precis samma uppfattning, min mamma skrittade fem minuter innan hon kastade sig av honom av ren rädsla! Det är en häst som är enormt begåvad och fantastisk när han finns med mig och har sina bra dagar, men som också är fruktansvärt svår och frustrerande att rida vissa dagar. Jag tror att vi har varit i en formsvacka rent resultatmässigt ett tag och att det snart kommer vända och ta oss ett snäpp högre än någonsin. Han är min livs bästa vän, en häst med helt otrolig personlighet och som har givit mig chansen att utvecklas som ryttare dit jag är idag!



Kommentarer
Frida säger:

Finns inget bättre team <3 älskar läsa dina texter, du är väldigt djup och får verkligen med dina läsare!! Bästa bloggen helt klart :)

2012-05-21 | 22:56:23
Anna säger:

Känner inte dig alls men har läst din blogg ett bra tag. Du är fantastiskt duktig på allt du gör! En stor förebild! Varje gång du skriver något sånt här längre om Valence blir jag helt tårögd! Det är bara så himla fint. Vilket band ni två har!

2012-05-22 | 22:42:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback