__

Kiropraktorbesök!

Idag har alla hästar i stallet kollats igenom utom Madonna och Bernity som redan är kollade nyligen.

Valence var betydligt mycket bättre i ländryggen efter de allvarliga spänningarna han hade under SM-veckan. Vilket jag förstås förstod eftersom jag känner igen min hästs språng igen. I Strömsholm i helgen hoppade han jättebra, men ändå inte lika fantastiskt som han kan. Idag fick han återigen ackupunktur, och nu ska han vara helt i sin form igen! Skönt att han blivit bra så fort, efter idag kommer han dessutom vara ännu bättre.

Ramius fick samma typ av ackupunkturbehandlig som förra gången, lite i korset. Det var mest finlir, i bogarna har det släppt och han har fått så kallade mjukare och längre muskulatur, skönt! Det går åt rätt håll! Han har någon gång under sitt liv "slagit av" eller dragit av en nerv som kappslat in sig så det är som en liten bit innanför höftbenet som man liksom kan flytta på under huden. Veterinärer påstår att detta inte stör hästen alls, men min kiropraktor tycker absolut att man ska ta bort den eftersom det är ett enkelt ingrepp med ett snitt, ta bort biten och sedan sy igen. Den kan under rörelse röra sig mycket under huden så jag tror faktiskt mer på min kiropraktorn än veterinärerna vid det här laget. Jag har förstås redan pratat med en veterinär eftersom Kuko upptäckte denna första gången Ramius var hos honom, och har hittat en som ska operera bort den i november. Vi ville vänta till insekter och värmen är borta. Spännande det ska bli, Kauko tror att det kommer bli en stor positiv skillnad på Ramius! Och även om det inte blir det, så vill jag ändå att den ska bort!!

Kulan, Caramelle och Caruso kollades igenom ordentligt men alla var jättefina, mjuka och hade inga spänningar eller fel någonstans! Skönt! :D

Roligast idag var ändå Ville som besökte kiropraktorn precis när han kom till oss och var då öm i ryggen och hade två tornutskott i ryggen som behövde knackas till. Kauko var också lite bekymrad över att han var så himla kort, oelastisk och spänd i alla muskler (inte så konstigt när han gick med huvudet som en hjort!) Idag trodde Kauko nästan inte att det var samma häst, han har på bara en månad blivit mjuk och jobbat ut sina mmuskler till att bli långa och elastiska! Och ändå tycker jag att jag inte kommit alls i närheten till dit jag vill! Så himla lycklig! Fina grållebollen! :D

Det var alltså bara två av sju som behövde någon form av behandling idag, och det var egentligen mer finjustering än något annat! Känns som att jag kan vara nöjd och glad då :) Skönt att ha alla hästarna kollade och i fin form inför höstens alla tävlingar! Tack världens bästa kiroprakor, Kauko Loumla, tur att du finns!

Nu ska jag ner och rida två hästar på banan! Mysigt!

Kommentarer
Ewe säger:

Vad skönt att Valle blir bättre och bättre och ville så himla roligt .. Det måste ju verkligen vara som att få ett härligt kvitto på att du jobbar på rätt sätt med dina hästar med sånna bra besök :D??
Och jag tycker det är super bra att du använder dig av kiropraktor det kan ge sånna bra resultat och jag tror det kan hindra att mycket saker blir värre om de får gå med det länge . Jag använder mig mycket av Equiterapeut på mina och kan känna stor skillnad efter vissa besök :)

2012-09-25 | 21:35:11
Bloggadress: http://evi0627.blogg.se
Anonym säger:

Jag berättade ju för dig att han som 3-åring sprsng in i ett hovslagar städ.men precis som veterinären sa skulle det inte störa honom,menjag tycker du gör helt rätt som går på din instinkt!

2012-10-01 | 06:14:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback