__

Otroligt nyttig träning!

Idag har jag och finaste Caramelle varit på Runsten och tränat för den holländska fd OS-ryttaren och numera endast tränare Piet Raymakers. Som många av er säkert vet har jag tränat för Piet ett antal gånger innan, men nu var det över ett halvår sedan sist.

Caramelle skötte sig väldigt fint och var fantastiskt duktig och ambitiös under uppvärmningen. Hon är väldigt välriden och kan alla skolor och allt, och orkade med den väldigt långa uppvärmningen på ett föredömligt sätt. Piets träningar är alltid lika faschinerande. Uppvärmingarna är väldigt långa och även om det är mycket basic så får man så otroligt mycket nyttigt med sig hem. Och så mycket nya idéer på allt man ska "checka" av under en uppvärmning. Vi rider fram hästarna ca 45 min - 1h innan själva hoppningen börjar.

Caramelle blir väldigt mycket "valpigare" när man kommer iväg och tränar eller tävlar. Hemma är hon numera otroligt stadig och hoppar alltid sprången med hög kvalité och helt rätt i sin teknik och språngkurva. Men när man kommer iväg blir hon plötsligt lite mer yrväder än hemma.
Piet kändes som vanligt otroligt engagerad och jag fick mycket tips och hjälp inför framtiden. Caramelle har ju bara ett öga och jag har haft lite problem med att hon gärna vill hoppa ut till vänster på hinderna. Jag ahr löst det genom att hålla lite ledande höger tygel innan och över språnget, men Piet ville även att jag skulle använda min vänsterskänkel väldigt mycket. Med en stark vänsterskänkel skulle jag få henne helt rak genom språnget och att bli stadigare i sin högergalopp i svängar och att hon inte byter bak (detta gör hon dock bara på nya platser just för att hon blir lite spänd och vinglig pga av sin orutin). Fick hoppa en kombination några gånger och Caramelle hoppade försiktigt och fint.

Piet gav mycket beröm till Caramelle och sa att med fortsatt jobb kommer hon gå långt, han uttryckte sig som så: "She has all the scope!" Väldigt roligt. Dessutom vet jag att hon har huvud och vilja att ta sig riktigt långt. Med styrka och väldigt mycket rutin tror jag att hon kommer kunna gå riktigt stora klasser. Hon har så mycket power och stora språng i sig!

Film kommer!

Kommentarer
Johanna S säger:

Skönt att du mår lite bättre nu iaf! Saknat dig!

2013-02-06 | 16:14:49
Anonym säger:

Ibland kan ju livet komma emellan lite, och det förstår man ju :) Kul att du är tillbaka iaf och att det verkar vara lite lättare :)

Saknat dina fina, motiverande och inspirerande inlägg :) Så roligt att följa dig och alla "dina" fina hästar! Du är så duktig!

2013-02-06 | 17:22:12
Anonym säger:

Åhh va glad jag blev idag när jag såg att du uppdaterat bloggen!! Förstår att det varit/ är tungt. Kram

2013-02-06 | 20:52:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback