__

Bett?

Hej Amanda! Jag ser att du använder både vanligt tränsbett och pelham på Valence i större klasser på tävling? Hur kommer det sig och vill du förklara varför du byter? Och vad har du för bett på Ramius nu?

Hej!

Ja alltså jag har hittat två olika bett som fungerar bra på honom. Ett pelham som är ganska skarpt och sedan ett vanligt tränsbett. När jag har det vanliga tränsbettet blir han mer naturligt snabb och kommer lite längre på varje galoppsprång, medan han blir mycket lydigare och lättare i handen på pelhamet som gör att jag kan rida med mer precision. Jag vill ju helst kunna rida jämt på tränsbettet, men han blir ibland riktigt stark på det. Och rider jag bara på pelhamet så blir han till slut lite överkänslig mot det. Så jag måste helt enkelt växla lite, det är det som fungerar bäst. I regel har jag alltid det vanliga tränsbettet i en tidshoppningsklass och pelhamet i de större klasserna. Men jag vill försöka prova rida större klasser 145-150 på tränsbettet också och se om det funkar. Jag föredrar ju egentligen pelhamet för det passar min ridning bättre, men Valle verkar gilla lite fightingkänsla och fritheten på det vanliga tränsbettet. Så vi får testa, byta och experimentera lite hela tiden till vad som funkar för just honom.

Ramius går på ett rakt gummibett med stora ringar alltid. Det är det som funkar bäst på honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback