__

Svar på frågor

Har du någon bra övning för att få hästen att vänta in hindret? :)

Hoppa mycket banor på låga hinder i samlad galopp. Skola hästarna mellan två hinder på en rak linje, eventuellt stanna och rygga ett par steg mellan första och andra hindret. Galoppbommar på ca 3m avstånd brukar också fungera väldigt bra.

Varför red du inte sm iår?:)

Jag rider numera mitt första år som senior och då är det betydligt större hinder på ett SM (150-160). Jag ska nu upp i svår hoppning i vår och sommar med Ramius och Valence och hoppas kunna rida SM igen (förhoppningsvis) nästa år.

Kan inte du skriva lite om din "ponnytid"? Måste även säga att du är en stoooor förebild för mig!

Jag red aldrig några större klasser på ponny. Min första ponny (kat B) var extremt tittig och varannan tävling var vi högt placerade och varannan låg jag i blomkrukorna och tuggade sand. Vi tävlade LA felfritt en av de sista tävlinagrna vi gjorde tillsammans.

Min D-ponny var ett arabiskt fullblod som hade gått två klubbtävlingar när vi köpte honom. Vi tävlade sistaa åren upp till LA med många placeringar. Han vann också något som heter arab SM där alla de bästa hopparaberna tävlar mot varandra i en omgång på 110-höjd och en omgång på 120-höjd. Ludwig såldes precis innan vi planerat att debutera msv B.

Under min ponnytid lärde jag mig att utbillda mina egna ponnyer, tävlade också lite dressyr och hade mest roligt tillsammans med mina vänner. Satsningen och tävlingar på högre nivå och mästerskap kom först på stor häst. Det var mycket tack vare min D-ponnys energi, känslighet och nerv som jag kunde klara av en häst som Valence som vi köpte som 4-åring. Valence gick junior SM redan som 7-åring med placering i utomhus SM och final i inomhus SM. Hade inte han varit så bra som han visat sig vara hade jag än idag endast ridit på hobbynivå.

Tusen tack!

Vad är det för prisklasser på hästarna som du tagit in för försäljning? :) Är lite i hästletartagen :)

Lady Madonna prisidé 350 000 kr, kan diskuteras med rätt hem och ryttare. Yamazaki är till salu för 100 000 kr och Flying Emma för 150 000 kr. Monalisa är inget pris bestämt ännu, men vid intresse kan man maila eller ringa.

Tränar du fortfarande för Ted? Varför? Varför inte?
Måste säga att du är så otroligt duktig och du är en jättestor förebild!
Kram

Jaag har tränat för Ted regelbundet i nästan 7 år. Just nu har vi tagit ett litet uppehåll från träningarna pga privata anledningar. Så fort min ridbana fungerar nu i vår så kommer han komma hem till oss för att hålla träning igen. Jag har ofta dialog med Ted på telefon och han är ett stort stöd i min satsning! Tack så jättemycket!



När anser du att man behöver betsla upp hästen till tex pelham som jag vet du använder på valence? Vilket bett föredrar du?

Jag resonerar som så tt olika hästar trivs med olika bett. Lika så gör ryttare det. Jag rider så gott som alla mina hästar på vanliga tränsbett till vardags men i hoppningen försöker jag prova mig fram för att hitta den känslan jag söker inne på banan. Men vissa hästar kan det ta lång tid att hitta rätt bett och ibland kan man hitta ett som fungerar hur bra som helst men efter ett tag så har hästen "lärt sig bettet" och då måste man hitta något som fungerar bättre igen. Ett av mina favoritbett som många av hästarna går på i stallet är ett tredelat bett med fasta ringar! :)

Valence går numera inte på ett pelham utan bytte i Högbo till ett kimblewick som fungerade super!


Kommentarer
Gandalf säger:

Det mest effektiva sättet att få hästen att vänta innan hindret enligt mig är att travhoppa med en bom innan hindret, och dessutom bygger det massa styrka hos hästarna :)

2013-03-13 | 20:01:34
Lena säger:

Har du ingen film på när du rider Ludwig? :)

2013-03-13 | 20:29:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback