__

Härlig torsdag!

Idag har jag ridit ut på Valence och galoppjobbat med mycket samling. Han är riktigt fin just nu och fick jobba på ordentligt idag. Han får tränas lite hårdare bara någon vecka till innan vi trappar ner och börjar jobba på finliret mer igen. Han har aldrig någonsin känts så fin att rida som han gör just nu så jag är överlycklig.

Ramius fick komma ut på en långtur i naturen där vi fokuserade mycket på tempoväxlingar och formen. Det har tagit 1,5 år men nu kan han faktiskt spänna av ute i naturen och det är först nu jag verkligen kan arbeta med honom utan att han är spänd och rädd för allt han ser. Han har blivit mycket lättare i handen, liksidig och mycket mer harmonisk under vintern. Han har nästan alltid varit bedrövlig i all ridning på marken men nu är det riktigt trevligt och lätt att jobba tillsammans med honom. Jag visste att vi kommer behöva ta några steg framåt rid- och lydnadsmässigt för att kunna höja nivån i de stora klasserna i år och tror att vi har kommit en god bit på väg!

Callisto har faktiskt fått en vila under nästan en vecka och idag var första gången sedan dess som jag satt upp och red. Jag tror att man ska vara uppmärksam på hur sina hästar känns, inte minst när dem är unga. Callisto har varit lite motsträvig i all ridning och inte känts på hugget varken i kroppen eller mentalt. Jag bestämde mig för att inte börja bråka med honom utan istället ge honom lite tid att känna sig pigg och fräsch i kroppen och skallen istället. Det verkade vara rätt beslut för idag när jag red ut i alla gångarter så fick vi det bästa passet tillsammans hittills. Och när han är fin ger ju han en grym känsla. Fint sällskap i form av Amanda och Kulan fick vi också.

Ville vilade idag men ska ridas imorgon igen! :)

Jag fick ett rörande sms idag angående Elmer, det kändes i hela kroppen. Allting går hur bra som helst och de hade varit ute och ridit i skogen igår och han är lika underbar och gosig i hanteringen som här. Det känns som att vi hittade det bästa tänkbara hem till honom. Finaste, finaste Elmer.
Bild på fina Elmer & Callisto i november. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback