__

Ramius stannar hemma

Ramius känns inte fullt i slag. Även om blodprover och böjprov visade fina resultat när det gjordes för ca 2 veckor sedan känns han överansträngd och är lite gallig på ett sätt han aldrig brukar. Han känns matt och egentligen var även Billdal en tävling för mycket för honom. Det är viktigt att lyssna på signalerna man får och agera efter det.

Normalt sätt leker han obegränsat över hinder på 150-höjd och ger trots sin svåra ridbarhet och lite traviga galopp en otrolig känsla av lätthet när man hoppar honom. Så känns det tyvärr inte nu och även i Södertälje kändes han mattare och språnget fanns inte riktigt där. Nu är säsongen över för Ramius del och jag får tacka honom för ett fantastiskt 2014, vilka rundor han leverat i år. Det känns jättetråkigt att inte få göra VW GP finalen på hans rygg där det normalt sätt känns lättast, men det finns inget annat alternativ än att sätta hans välmående i första rummet. Det kommer så många fler tävlingar och jag måste vara rädd om min häst för att han ska hålla många år framöver.

Siktet står helt klart på Gina tricot Grand prix och SM under deras tävlingar i februari nästa år. Nu väntas skrittperiod, igångsättning och minst en månad utan hoppning för Ramius del. Därefter börjar vi bygga upp honom för nästa år där jag ska bli ännu nogrannare i matchning och välja ut de tävlingarna som verkligen är viktiga och emellanåt gå ner och hoppa 130-klasser men spara på antalet starter och resor. 

Jag är evigt tacksam för den här fantastiska hästen som har ett hjärta som är så ofantligt stort. Då måste man vara extra uppmärksam eftersom han skulle kämpa till han stupade om det behövdes. Min vita prins som jag älskar så mycket!!




Kommentarer
Sandy säger:

Låter väldigt klokt, även om de är jäkla tråkig, men bättre att tänka långsiktigt som du gör :)

2014-11-11 | 12:09:36
S säger:

Klokt resonerat! Blir så glad att läsa om hur mån du är om dina hästars välbefinnande, du är uppmärksam och känner verkligen varje häst. Lycka till i Flyinge!

2014-11-11 | 15:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback