__

Ett ständigt lärande

Det bästa med ridsporten är att man som utövare kan hålla på så otroligt länge. Ridning är också någonting som kräver enormt mycket precision där erfarenhet är en av de absolut viktigaste faktorerna för att lyckas. Rutin som inte går att skynda på annat än genom att träna, tävla och ge det tid.

När jag tittar på filmer från året på rundor som jag då var väldigt nöjd med så ser jag bara vad otroligt mycket saker jag skulle gjort annorlunda, trots att det varit ett fantastiskt bra år på många sätt. Men jag ser vad mycket fel i teknik och upplägg jag haft, så många saker jag velat göra om och göra annorlunda. Det svåra med att bara glädjas åt att det faktiskt bara betyder att jag utvecklats är att man får lite dåligt samvete för hästarnas skull. Resultaten blir inte bättre än vad ridningen, upplägget och uppladdningen gör det till. Och man vill ju alltid ge hästarna alla förutsättningar man kan för att de ska kunna nå sin fulla potential. Men eftersom ridning, och alla andra sporter också så klart, bygger på erfarenheter så är det bara att fortsätta jobba och sträva efter att hela tiden utvecklas och göra det bättre nästa gång.

Jag hade en enormt viktig och avgörande träning för en, i mina ögon, Europas absolut bästa ryttare. För varje dag blir jag bara mer och mer glad och tacksam över att jag fick chansen att få genomföra den träningen med Valence och Callisto sent i höstas.

När jag lämnade träningen och började rida och tänka på allt som sagts så kände jag inombords att jag kan ju inte rida, alls, överhuvudtaget. Jag var frustrerad men samtidigt otroligt motiverad även om det var tungt. Att ta in så mycket nytt i mitt tänk, hur värmer jag upp, hur jag tänker i markarbetet och framförallt så fick jag en wake up call gällande min sits som jag långt innan varit fundersam över men som jag inte kunnat sätta ord på vad jag ska korrigera.

En stor förmån för mig är att jag har så många hästar att träna på. Så i flera veckor red jag så många hästar jag hann per dag, ca 8-10 stycken, och bara nötte in tänket i sitsen. Jag påminde och ifrågasatte mig själv i princip varannan minut ”hur sitter du”. Det är så lätt att falla in i sin vanliga ridning. Ännu viktigare var det när jag red ut med vänner och man skrittar längre stunder och pratar. Då var det ännu viktigare att påminna sig själv.

Det är en spännande resa och vetskapen om att jag bara är i början av den är så motiverande. Strävan och viljan att lära sig av andra som kommit längre än en själv är det viktigaste för att ta tillvara på de hästar jag har. För att kunna plocka fram det bästa från varje individ utifrån var jag står idag. Nu menar jag inte att man ska svälja allt andra säger för då blir man bara förvirrad. Mer plocka russinen från kakan från alla håll man kan för att utveckla sin egen tro och väg att gå. Jag tror att träningen i vintras gjorde att mitt tänk kring Callisto kommer se väldigt annorlunda ut nästa år och det kanske var räddningen för att ge honom chansen att ta fram alla kvalitéer som han har. Det är lite skrämmande att tänka så men att vara självkritisk och ha viljan att utvecklas och vara ödmjuk inför andras kunskap tror jag är den viktigaste byggstenen för framgång.

 

Kommentarer
Anonym säger:

Så roligt och inspirerande att få ta del av dina tankar och funderingar!! :D

2015-12-29 | 13:52:10
Anonym säger:

Vad är det i din sits du ändrar? Kul att du börjat blogga igen, du skriver otroligt inspirerande!

2015-12-30 | 06:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback