__

Gårdagen

Hoppningen gick bra igår. De nyblivna femåringarna A'pach och Popsickle utvecklas hela tiden och jag tror på båda två väldigt mycket. Med styrka och mer register så tror jag båda har stor potential att nå långt. 

Quintin kändes mycket fin under uppvärmning och över de lägre hinderna. Äntligen har han börjat hoppa rakt även i höger varv och kan då få med sig full kraft i avsprånget. Vi avslutade på större hinder på honom och det mesta gjorde han mycket bra. Det jag jobbar med allra mest nu är att jag vill få honom mer på bakbenen och få honom att sätta mer höjd i sprången. Men det i kombination med att jag vill få fram och ner halsen i sprången är inte helt enkelt. Han behöver mycket tygel för att våga använda halsen, naturligt så hoppar han gärna med lite hög hals och jag hade önskat mer ryggverkan. Han behöver och är van vid mycket stöd och mina hästar är ganska "fria" då jag dels är en ganska lat ryttare som vill behöva ha så lite i handen och så lite ben som möjligt. Språngmässigt blir Quintin rundare och finare av att ridas så men han behöver få mer självförtroende och inte känna sig utelämnad. Det brukar komma med tiden men det är klart svårare när hästarna är äldre och redan formade annorlunda. Jag hade gärna anpassat min ridning efter honom om det varit ett vinnande koncept men jag tror att vi måste få igenom detta för att kunna prestera i högre klasser än 140. Så jag hoppas verkligen att vi kommer lyckas. Jag fortsätter jobba med honom så ska det bli spännande att se hur han utvecklas och om vi kommer förstå varandra och hitta förtroende.

Quintin san ❤


Kommentarer
Anonym säger:

Så kul att få läsa om hur och vad du jobbar med specifikt för varje häst!

2016-01-04 | 22:38:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback