__

BETT

Jag har fått några frågor av er läsare där ni undrar vilka bett jag tycker mycket om och använder. Så tänkte skriva ett litet inlägg om det nu! :)

Jag föredrar tvådelade tränsbett mest av allt, tycker de flesta hästar trivs väldigt bra och går bäst på det. Även olika pelhambett tycker jag mycket om.

Jag rider alla mina hästar med vanliga, tvådelade tränsbett i dressyrarbetet och många av de vardagliga passen. Antingen ett lite tjockare, tyngre tvådelat bett eller ett lite smalare beroende på vilket hästen trivs bäst på.

Valence tävlar jag på tvådelat tränsbett som är lite tjockare och lite tyngd i, han går otroligt bra på detta även i markarbetet. Då och då rider jag på tredelat för omväxlingens skull.

Caruso tävlar jag ibland på vanligt tränsbett men tycker han går ännu bättre på ett babypelham. I år har jag tävlat honom på ett babypelham med rak, smalare gummistång och även på två- och tredelat babypelham lite beroende på hur han har känts.

Lorden rids antingen på vanligt, lite smalare tvådelat, eller tvådelat med dubbla tränsbettsringar eller olika babypelham. Han har gått väldigt bra på det tredelade babypelhamet i år. Lorden har ibland tendens att bli lite stark så honom försöker jag variera bettsling på ganska mycket. De raka betten går han inte bra på så det blir mest tvådelat tränsbett eller tredelat babypelham på tävlingar.

Kulan rids på ett grövre tvådelat tränsbett eller ett babypelham med smal gummistång (samma som Caruso). Kulan är otroligt känslig men han har blivit stadig och fin på gummipelhamet och det har hjälpt mig att kunna hålla ihop honom lite mer. Målet är att han ska kunna gå lika stadigt på det vanliga tränsbettet nästa år.

Madonna går på ett äppelbett som hon trivs allra mest med. Hon har också en känslig och ganska svår mun men detta upplever jag att trivs hon absolut bäst med! På uteritter rider jag ibland på ett tvådelat bett med kopparrullar för variationens skull.

Diablo rids antingen på ett novabett, rakt böjligt bett som är väldigt snällt eller på ett litet babypelham där man kan sitta med otroligt lite i handen och bara ha honom där i balans och så lätt. Jag varierar lite mellan dessa bett på honom.

Ibland när jag bara ska ut och skritta, göra lättare arbete eller konditonsträna i lätt sits så kan jag rida hästarna på ett hackamore för att de ska slippa ha bett i munnen.

Jag tycker att bett är en otroligt svår men viktig fråga. Ett bra bett kan förbättra resultaten lika väl som ett bett som inte passa hästen kan dra ner resultaten, rundorna och rytmen jättemycket. Variationen är också nyttig, och har man ett bett som fungerar väldigt bra på tävling ska man försöka rida på lite andra bett till vardags också så att man inte tappar "funktionen" på bettet på tävling.

Men som jag nämde, vanligt tränsbett är alltid favorit, men olika sorters pelham med korta skänklar upplever jag också att många hästar trivs med och går riktigt bra på! Dessa är ofta väldigt dyra, ligger ofta betydligt högre i pris än vanliga pelham. Men jag har köpt mina hos HÄSTSHOPEN.SE där de säljer både två- och tredelade babypelham till betydligt lägre priser! Här finns länk till deras pelham med korta skänklar!


I Norrköping i år gick Valence på vanligt tränsbett första dagen, men andra dagen i 140 var det vattengrav med så då valde jag att byta till babypelhamet eftersom att Valence kan bli stark och dra iväg lite efter en vattengrav.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback