__

Arbetet med hästarna ett par veckor framåt

Idag ska alla hästarna ridas. Den här helgen har fyra av hästarna tävlats och jag tycker att man just på tävling ser och känner saker varje häst måste jobba med.

Valence ska jag under veckan lägga ner mycket fokus på att jobba med galoppen, att rida i större galopp och sedan snabb får ihop gloppen och hålla bågen spänd så som jag ska rida på hinder. Han känns otroligt fin i sin hoppning nu men känslan med vanligt tränsbett är fortfarande lite ovan. Han blir lite hetare och hetare i slutet på banan och jag känner att jag inte lyckas hålla bågen spänd i galoppen utan att jag ”tappar” honom lite i slutet av banan, så med den bilden i huvudet så ska jag försöka jobba mycket med det.

Caruso är så himla fin att rida markarbete på men i flera av starterna inomhus nu i höst så har bogen försvunnit i vissa svängar och jag får inte riktigt med honom ii svängarna. Detta är lite krångligt att jobba med i vardagsarbetet då han inte har några som helst tendenser till det då. Men jag ska jobba på den tekniken jag ska använda NÄR han gör så och försöka hålla honom utåtställd. Men jag vill fortfarande ha honom så motiverad och pigg som han var i helgen, så kommer göra det här arbetet ute på ängarna istället för att sitta på banan och jobba honom nu!!.

Madonna behöver bli starkare generellt sätt, jobba mycket i backar med klättring och att hon ska slappna av och jobba i rätt form. På tävlingar blir hon fortfarande hög och lite stretig i formen, medan hon hemma är riktigt fin. Så jag ska rida henne mycket ute, jobba med formen, ta ganska långa uteritter för att stärka henne. Studshoppning ska jag också lägga ner krafft på! Nu tävlar hon och Kulan igen på fredag så i veckan får det inte bli för mycket hårt arbete.

Kulan ska jag fortsätta arbetet med som jag gör nu. Han behöver egentligen mest tid för att ta till sig träningen. Styrketräning med honom är a och o. Jag ska även åka till Hista och hoppa små småå hinder på bana och jobba med att kunna reglera honom mellan stora och små galoppsprång utan att han byter galopp hela tiden och vinglar till!

Diablo ska jag rida mycket ute på också,klättra mycket och fokusera på att han ska jobba rätt. Han behöver verkligen bygga styrka och kondition. På lördag ska vi tävla för första gången, 1m och 110! J

Lorden rider jag ut på ca en timme om dagen. Om precis en vecka ska han  börja jobbas som vanligt, i skritt, trav och galopp. Nu när han haft så pass lång vila och vi kommer ligga mitt under vintersäsoongen så finns det ingen idé att börja med hoppningen för tidigt. Jag kommer träna och stärka honom i ridningen ca 5-6 veckor först helt utan hinder och sedan börjar vi skutta lite i slutet av december för att kunna komma ut och tävla i februari igen. Längtar så sjukt mycket efter att ha honom i full träning och tävling igen. Så spännande att se hur han kommer utvecklas viadare nu utan något som skaver och gör ont!


Kommentarer
maria säger:

låter som att du har en riktigt bra plan med alla hästar:) Inspirerande till 1000. Keeep up the good work!

2011-11-07 | 12:37:58
Therese säger:

Jag har inte ridit alls lika länge som du(bara sedan jag fyllde 18 vilket är en termin) men jag har en fråga som jag hoppas att du kan svara på.



När jag travar och galopperar(främst galopperar) så får jag jättesvårt att styra vilket leder till att hästen genar jättemycket i svängarna, vilket gör att jag får ännu svårare att styra och det blir en ond cirkel. Har du några tips på hur jag kan göra när det händer? Nu rider jag ju bara på ridskola en gång i veckan så jag har lite svårt att träna själv men eller så men vad ska man tänka på för att det ska bli bra svängar och hur får man det att bli rätt igen när det redan blivit fel? :P

2011-11-07 | 19:00:45
Bloggadress: http://kanskevuxen.blogg.se/
Viktoria säger:

vad duktig du är som planerar så mycket med alla hästar, hoppas det går bra med Madonna och Kulan på fredag :)

2011-11-08 | 23:00:57
Bloggadress: http://viktorianerell.blogg.se/
Ida säger:

Inspiration i kubik!!!

2011-11-10 | 14:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback