__

Några frågor

Det bettet med två bettringar på var sida, hur funkar det? Är det bra och vet du vart man kan hitta det?

Jag tycker att det bettet har fungerat väldigt bra på framförallt Lorden. Hästarna blir lite lättare i handen och det finns flera som tycker att hästar som blir lite framtunga fungerar väldigt bra på det bettet. Det är inte heller så fasligt dyrt som många bett är, så kan vara värt att prova. Jag köpte mitt genom Skara Hästsport, men det finns säkert ganska många butiken som har det bettet.


Måste bara börja med att säga att du är så himla duktig Amanda! Sedan undrar jag om du inte är sugen på att bygga ut stallet hemma hos er och ta emot flera hästar?

Tack så jättemycket, vad glad jag blir! Både ja och nej, tanken är att jag ska ha tre egna hästar hemma och kunna ta emot tre för tillrining och försäljning. I och med att jag nu sålde Calypso boy så kommer jag nu ta emot en till. Men att ha fler än sex hästar hemma som ska tas omhand, tränas på ett bra sätt, tävlas samt allt jobb i stalllet med mockning och in- och uttag, fodringar osv så är jag rädd att jag inte skulle hinna med att träna hästarna och ge varje häst den tid som jag kan göra nu. Vill inte hamna i att behöva skynda och rida hästarna snabbt för att hinna med. Försöker alltid göra ett träningsupplägg för vad varje häst behöver för typ av träning för att kunna utvecklas och ta steg framåt i utbildningen. Men som sagt, nästa år kommer jag sälja en av mina hästar och då kommer jag kunna ha tre egna, och tre andras att träna och tävla!

Hur rankar du hästarna du rider o tävlar som1:a, 2:a häst osv :)

Valence är ju helt klart förstahäst i stallet fortfarande. Även om han bara är 9 år så har han mest rutin och vi har gjort så mycket tillsammans. Caruso är min andrahäst och håller på att ta sig upp till samma nivå som Valence, men kommer nog under nästa år kunna gå upp till och med 150 som Valle gör. Han har så lätt för sig och i och med att jag fått så mycket rutin genom Valence så har jag stor användning av det genom utbildningen av Caruso.

Tredjehäst i stallet är ju förstås Lorden, men i dagsläget nu när han vilar så har förstås Madonna den platsen. Jag är väldigt glad att ha henne hemma nu för tillridning och tävling, så får hon följa med på tävlingarna i höst nu när Lorden är borta. Kulan är ju så ung fortfarande och honom ger jag den tid, träning och vila som han behöver för att förhoppningsvis utvecklas till någonting riktigt bra. Han är ju bara 5 år och tävlar upp till och med 120 felfritt.

har följt dig ända sedan din första nogg. Undrar vilken jäkla idiot som förstörde så mycket fördig. Men nu till frågan, hade inte ni planer på att flytta till skåne? Jag har nyss flyttat ner och älskar det. Nära & bra till lite större tävlingar och framförallt internationella ;)

Ja det var inte så kul, mail, facebook, blogg och nogg blev kapad, riktigt jobbigt. Vi har faktiskt funderar ganska mycket på det, men vi trivs så himla bra på den gården vi har i Mariefred. Men jag håller helt och hållet med om att det finns många fler bra tävlingar och mycket närmare till internationella tävlingar om man bor i Skåne. Förhoppningsvis kommer den dagen vi bestämmer oss för att flytta ner dit! Nu skulle jag verkligen behöva en lastbil så vi själva kan köra mer än en häst till de större tävlingarna!

Ekonomiskt...

För er som undrade så är skolan avslutad och jag satsar nu på hästarna fullt utt. Jag har ganska många elever som tränar för mig regelbundet samt har en försäljningshäst hemma. Jag utbildade och sålde min fyraåring och tanken är att jag ska sälja en av mina andra hästar också under nästa år. Jag har haft tur genom sponsring för ett par år sedan som köpte en av mina hästar, och genom att vi köpt väldigt outbildade hästar för inga större summor har vi kunnat jobba oss fram till den nivån vi ligger på idag. Jag har fått bud på min bästa häst Valence som skulle kunna hjälpa mig väldigt mycket ekonomiskt men har tackat nej då han betyder alldeles för mycket både som individ och som tävlingskamrat, utan honom skulle jag inte kunna tävla i de klasserna jag kan nu. Hellre jobba hårt och inte ha de lyxigaste sakerna, transporterna och lastbil men kunna behålla mina bästa hästar som jag själv utbildat. Hoppas att jag kommer kunna ta mig framåt och hela tiden utvecklas ändå!

Varför valde du just att sälja Calle?

Jag och en vän till familjen köpte Calle när han var nyligen inriden och så hoppade jag in honom och såsmåningom började vi tävla. Han var en helt fantastisk och väldigt lovande unghäst, men i och med att Lorden inte kunde säljas så bestämde vi oss för att vi måste sälja Calle tidigare än vi från början hade tänkt (hade så gärna velat satsa på Falsterbos 5-årschampionat med honom nästa år). Jag provade att lägga ut en annons då det sägs vara väldigt svårt att sälja hästar just nu, och redan dagen efter var det en som kom och provred som bestämde sig för att hon ville ha honom samma dag. Så fem dagar efter jag lagt ut annonsen läämnade Calle gården för sitt nya hem och sin nya ryttare. Det är förstås jättesorgligt att sälja en häst som man tror så mycket på, men man kan inte behålla alla. Jag hoppas att Calle kommer fortsätta utveckla sin stora potential och jag vet att hans nya ägare tycker otroligt mycket om honom! Att det just blev Calle är för att jag verkligen inte vill sälja Valence, Caruso och Kulan som vi äger själva inom familjen, då det är dem jag vill satsa på för framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback