__

En fantastisk häst!

Här är filmen från Amis hoppning igår, tack till världens bästa Erika som filmade! Hade inte suttit på Amis på tre månader innan igår, men eftersom det varit en hel del problem i hoppningen med ny ryttare så bestämde hennes ägare och jag att vi skulle hoppa henne lite igen. Amis verkade förvånadsvärt glad och var inte ens tveksam till något hinder under hela träningen, utan verkade mest allmänt lycklig över att hoppa! Det är ganska häftigt och roligt hur väl en häst ändå känner igen sin ryttare och hur fundersam samma häst kan bli med en helt ny ryttare på ryggen. Amis och jag har känt varandra ett bra tag nu, jag fick ju faktiskt hoppa in henne som fyraåring och visa henne på kvalitén i Strömsholm - då med 9-9 i hoppning och ett 3:e plats av nästan 60 startande! :) I år är hon sju år!

Nu måste jag väl säga att hon tagit sig en hel del friheter och kör upp huvudet och sticker lite mot hinderna, inte så lydig som jag vill ha henne egentligen ;) Fick göra mitt bästa åt situationen och försöka hålla henne lugn och vänta in hinderna, hon är ju extremt försiktig om sig så hon klarar ju de flesta situationer. Lika väl som en ryttare som gasar sin häst mot ett hinder förstör hästens bild och uppfattning av hindret så kan en häst som sätter av i full galopp mot hinderna göra det svårt för ryttaren att få hästen att hoppa av på en bra avsprångspunkt eftersom känslan dit ändras när hästen plötsligt ändrar sina galoppsprång.

Jag måste säga att känslan i den här flickans språng är helt magiska. Så otroligt mycket tryck och samtidigt spänst i sina avsprång. Hon är hästen som hittills i livet givit mig det bästa språnget jag någonsin känt och det var en sommar när hon bodde hos mig en månad och jag hoppade nere på min bana en linje med fyra galoppsprång lite fram till ett högt räcke, det var som att flyga, jag fick liksom rysningar i hela kroppen! :)

Jag har gråtit och deppat färdigt åt att detta aldrig kommer kunna bli den fantastiska hästen för mig som hon har kvalitéer nog att bli! Enorm kapacitet som skulle kunna räcka till riktigt stora klasser. Hoppas att jag någon gång kan få ta del av hennes blivande avkomma och att hon kan nedärva sin hoppning i den.


Vet att hon ser jättekonstig ut med flätad svans!  ;)






Kommentarer
madeleine säger:

tjosan hejsan vad roligt hon tyckte att det var :)

2012-04-23 | 17:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback