__

Nöjd med helgen!

Lady Madonna var placerad i två av tre klasser i helgen. Hon hoppade superfint i första starten på fredagen. I lördagens 140 fick vi problem på framhoppningen där det gick en häst precis bakom framhoppningsoxern och det blev lite svårt och osäkert, hon sparkade då ut frambommen på oxern med bakbenen och fick ett rejält nedslag. Tyvärr gjorde hon samma sak på två oxrar inne på banan och trampade om på ett räcke vi låg något stort på. Hon är ju en superförsiktig häst så när det blir en så stor miss så reagerar hon på det och blir lite överförsiktig. Hon hoppade dock de flesta av hindrena helt fantastiskt men det blev tyvärr vår sämsta 140-start hittills. På söndagen var hon nolla och placerad igen, då i en 130-klass eftersom jag ville att hon ska få gå in och ha kul inför helgens 145-debut.

Ramius har jag fåått jobba mycket med på framridning och framhoppning så som ted sagt att jag ska göra, och måste säga att jag börjar redan få en ny häst. Dessutom gör det STOR skillnad i hur han hoppar. Mycket mer genom kroppen och betydligt snabbare i fram och öppnar upp mer bak. Det har givit så stora förändringar positivt på kort tid. Första dagen hade han två ner i en 130 där jag bara red en skolrunda och la honom nära hindrena och inte lät honom springa på. På lördagen hoppade han så fina språng, men två ner. Det var tekniska banor och jag kan ju säga att lydnaden är långt ifrån som det ska vara, men han har all hoppkapacitet jag kan önska mig!

I söndagens huvudklass 140 hade han ett pet på ett hinder i sista trekomibinationen som endast berodde på lite trötthet och orutin. Det var en lång och teknisk bana som vi faktiskt lyckades klara bättre än jag trodde. Det var mycket distanser och korta linjer men han lyssnade faktiskt okej och lekte runt det mesta på banan. Jag är så otroligt motiverad med den fantastiska hästen som nog kommer kunna gå hur långt som helst med styrka, rutin och en jäkla massa dressyr- och markarbetsjobb! Däremot lägger jag SM åt sidan, han är inte lydig nog för att klara av banorna på ett bra sätt när det blir så otroligt tekniskt.! Han är alldeles för bra för att stressa fram något med bara för att det är mitt sista young rider år. Han har redan tagit en jättestor plats i mitt hjärta!


Ramius 140 i söndagens huvudklass

Kommentarer
Maja säger:

Tycker han påminner såå mycket om Kevin Stauts OS-häst Silvana, eller vad säger du? :D

2012-08-06 | 21:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback