__

Hästar med potential

Hoppningen igår gick jättebra, det blev nog ett nyttigt pass. Det var kallt och underlaget kändes inte på topp i ridhuset, har inte varit där på över ett år. Men vi gjorde det bästa av situationen och jag försökte rida så försiktigt jag kunde i svängarna och så.

Svampen har så otroligt mycket tryck i sin hoppning men har fortfarande så mycket att lära för att på ett tekniskt sätt hantera hinderna ännu bättre. Men tycker definitivt att han taggat ner och är mycket mycket mer ridbar mellan hinderna, och på marken mellan hinder är han jättefin. Galoppen är, som Ted sa, fortfarande väldigt svag vilket jag ibland luras lite av då den är så energisk och kraftful ändå. Hoppade ändå 120-130-hinder igår och det går verkligen framåt. Skönt att han går att hoppa på ett relativt normalt sätt inomhus nu också. Jag tror otroligt mycket på den hästen men det är mycket jobb som måste läggas ner. Men resan är ju fantastisk när man älskar hästen så mycket.

Caramelle var vild och galen igår. Tyckte att det var superkul att se hinder och blev lite väl vild och glad igår kanske. men nu börjar hon visa mig andra språng än tidigare. Har upplevt att hon har mycket tryck från backen och kommer ofta upp bra i fram men att hon inte riktigt avslutar sprången utan att bakdelen mest bara hänger med genom språnget. Jättesvårt att förklara. Men jag tycker att hennes bakbensteknik håller på att utvecklas ganska mycket och det känns som att med tid och arbete kommer hon kunna bli riktigt, riktigt fin. Så kul att hon plötsligt blivit lite elektrisk, kvick och otroligt energisk. Hennes rörelsemönster är så mycket lättare och snabbare än förut. Jättekul, hon blir mer och mer "min" typ av häst hela tiden. Och underbar personlighet har hon också, urmysig häst <3

Det finns definitivt en hel del att ta fram i båda de här fina hästarna!

En liten film på båda kommer upp på bloggen snart.

Kommentarer
Anonym säger:

Varför vill du att alla hästar du rider ska bli "din" typ av hästar? Varje häst är individuell och unik i sig självt. Det känns som art det måste vara svårt för dig då att anpassa dig från häst till häst. Jag menar vad gör du hem du får hem en grövre modell på häst? Som är stor o tung? Betslar på skarpt o rider med händerna?

2012-12-07 | 16:19:42
Kicki säger:

Du som väljer att skriva in dig som Anonym:: Har Amanda någonsin ridit med händerna??? Undrar om du kan något om hästar alls, du verkar inte kunna se vilka som kan rida vilken som helst "häst de får hem" tydligen. för jag tror det är väldigt få så unga ryttare som gör detta bättre än Amanda. Hon har utbildat alla sina hästar själv och rider svår hästhoppning, hur många gör om det? Klarar av det? Många med mig vet att Amanda klarar av alla sorts hästar.Hon har en talang som är inbyggd och bara finns.

2012-12-10 | 15:36:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback