__

Svar på frågor

Hej! Här kommer ett gäng frågor!
1. När kom du på att du skulle börja satsa på hästarna som du gör idag?
2. När skaffade du flera hästar (än Valence)?
3. Vad jag har förstått kommer du inte från en "rik" familj som många andra som kan satsa i ridsporten, hur kunde du få det att gå runt i början av din satsning?
4. Vad har du för tips för någon som vill satsa mer men som inte har några större meriter eller pengar i ryggen?

1 Oj, det tror jag växte fram succesivt. Redan i slutet av min gymnasietid tävlade jag mycket på elitnivå med Valence och intresset för hästar och hoppning har varit väldigt stort för mig under lång tid. Jag la ner mer och mer tid och fokus på ridningen och märkte att jag kunde utvecklas och ta fram nya hästar vilket gav mig massor med motivation.

2 Jag hade Valence parallellt med min D-ponny under nästan ett år, då när Valence var fyra och en bit in på femte året. Sålde därefter min ponny och köpte Caruso, som dock blev sponsrad av ett företag min pappa jobbade på, då tre år gammal. Drygt ett år efter det köpte jag och en vän Lord Greystoke tillsammans, jag för några av de aktiepengar jag hade fått som barn. Och såsmåningom köptes även Kulan som mina föräldrar köpte tillsammans. Därefter köpte jag Calypso boy precis inriden och sålde 4,5 månad senare. Ramius blev jag tipsad om i somras och var så lyckligt lottad som hade en så fantastisk människa som delägare som köpte en stor del av Ramius, i samband med det såldes också Lord Greystoke.

3. Skriver ett separat inlägg om det!

4. Kämpa hårt, försök hitta kontakter och sedan är det tillfälligheter under resans gång som måste stämma lite för att kunna nöta sig fram i en sport där pengar tyvärr är en faktor för framgång. Och så måste man orka och kunna lägga ner tiden på yngre förmågor som inte visat vad de går för och utbilda från början själv då en färdig häst kostar en förmögenhet. Där gäller det också att lyckas hitta hästar som har kapacitet och huvud för att kunna gå stora klasser, och det märker man under resans gång. Hade Valence varit en medelmåtta 120-häst när vi köpte honom hade jag aldrig haft de ambitioner eller meriter jag har idag, och vi hade aldrig kunna drömma om att han skulle ha så mycket fantastiska egenskaper och kapacitet i sig som han har. Och det var det ingen annan som trodde heller när han såldes.

Vad har du för sadel/sadlar på dina hästar? Hur många hästar har du i stallet nu? står alla dom du rider hemma? Hur lång tid tar det att "göra" stallet för dig varje dag? Fixar du allt själv? Blev lite frågor men tycker det är kul att höra lite hur vardagen ser ut :)

CWD och Antares Altaire sadel. Just nu har jag åtta som tränas och tävlas hemma. Dessa är Valence, Caruso, Ramius, Kulan, Svampen, Madonna, Bernity och Caramelle.

Att mocka allt , fylla vatten, sopa, städa undan och höpåsar tar nästan 2 h. Numera får jag hjälp med detta flera dagar i veckan.  Dock tar jag alla in- och uttag, fodringar, vatten i hage, täckesbyten mm själv.

Hur gör du för att klara av vintern på bästa sätt? Tänker på vattnet som fryser, kläder, hästarnas utrustning, var rider/hoppas du när vägar osv blir isiga och hemska? ja du förstår :)

Ja, vintern är den tuffaste och framförallt tyngsta perioden att ha häst. Får fylla vattenhinkarna i tvättstugan bredvid stallbyggnaden, fylla vatten i hagarna både morgon och lunch eftersom det hinner frysa. Sätter på mig massor med varma kläder och kör helt enkelt. Inte mycket annat att göra. Hästarna hålls varma och torra med täcken. Jag försöker åka till ridhus väldigt ofta, rider på ängar ibland och långa lugna rundor på vägarna. Klättrar en hel del också. Vi har mycket bra ridvägar runt oss.

Har alla dina hästar, som rids, snösulor? Har du några tips annars, för att slippa styltor?

Nej de har de inte. Man kan fetta in hovarna med mycket fett, annars är det knepigt med styltor. De värsta dagarna får jag nöja mig med att rida på de plogade grusvägarna.

Hur gjorde du när du startade ditt företag? Hur gick du till väga när dy skulle starta upp de o när du hade gjort det?

Skriver om detta i ett separat inlägg!

Vilka är dina favorit övningar?
Vad tycker du är viktigt att tänka på när man rider in en häst?
Vid inhoppning av en häst, hur lägger man upp det på bästa sätt?
Stegar du alltid när du ska tävla?
Du är fantastisk förebild!!! :)

Oj, variation är viktigt för mig. Men rider mycket bombanor och en hel del studs och andra serier.

Att försöka läsa av hästen man jobbar med, vissa är så himla lätta och lär sig fort och accepterar allt och andra kan vara med känsliga och nervösa. Ta allt i lugn och ro, befästa och massor med beröm varje  gång hästen gör rätt. Hellre korta stunder och ofta än för mycket och för länge med en ung häst.

Rama in, göra det så lätt som möjligt, och ha god balans och följsamhet så att hästen inte upplever ett obehag vid inhoppningen om den tar större språng eller trampar om osv. Gasa ínte eller kasta fram handen, då lär sig hästen hoppa flacka språng istället. Samma sak här, massor med beröm! Börja med titthinder tidigt, håll hindrena låga och pussla ihop lätta banor vartefter.

Film på Calle som jag hoppade in förra sommaren.

Nej jag stegar upp tom 5 galoppsprång på rakt spår, men anpassar linjer och antal galoppsprång efter vilken häst jag sitter på! : )

Tack så mycket, vad glad jag blir! : )

Vilken av dina hästar, bortsett från Valle är din favorit, ridmässigt och att hålla på med?
Vilken av dina hästar tror du skulle kunna gå längst på dressyrbanan?
Vilken av dina hästar är svårast att rida (bortsett från Valle kanske) ? :)

Blir väldigt glad av att rida Svampen pga hans otroliga energi och egensinniga stil. Men Caruso är ju den som absolut har den mest underbara ridkänsla som finns, så lydig men mycket energi och kommit långt i markarbetet.  Alla är väldigt mysiga och personliga att pyssla om och hålla på med i stallet.

Kulan absolut. Caruso skulle nog kunna gå svåra program i dressyr, han kan ju byten i serier och så och har kommit väldigt långt i markarbetet. Men har inte så roligt skritt eller trav. Kulan rör sig med som en dressyrhäst för större klasser, finns mycket mer swung, takt och elastisitet i hans gång.

Ramius, Donna och Svampen är lite svåra och speciella på sitt sätt att rida, men ändå inte i närheten av Valence.


Ge lite tips på träningar, hoppövningar, markarbete :):)

Tar det i ett separat inlägg. Kan visa bilder och filmsnuttar då också.


Dina hästar verkar aldrig nästan vara skadade bortsett från små olyckor typ halkning i hage o sånt. Andras hästar står ofta skadade med kotledsinflammationer o dyl. Tänker du på nått speciellt sätt el gör ngt särskilt för att hålla dem friska? Du e bäst glöm aldrig det!

Jag hoppas och tror att det beror på att de får vara ute mycket i stora hagar många timmar om dagen och verkligen vara hästar i kombination med att jag rider väldigt mycket ute på varierat underlag. Jag är glad och stolt över både Valence och Caruso som ändå gått stora klasser enda sedan de var unghästar och peppar, peppar, aldrig blivit behandlade. De har hållt sig så otroligt friska och starka hela tiden.


kan du inte visa massa bilder på gården, stallet, uteboxarna, sadelkammaren osv? :D

Jag har gjort det i ett tidigare inlägg men kan ta nya bilder så småningom. Återkommer i ett separat inlägg.



Har du filmer från när du ägde Lord Greystoke?

Ja det finns ganska många ute på honom. Här från två 130-klasser.
br />
Har du några planer på att skaffa en till häst som kan hålla Ramius nivå och följa med ut på de stora tävlingarnna, om både Caruso och Lady Madonna plötsligt skulle bli sålda? :)

Nej då skulle jag ha behållt Caruso och fortsatt resan med honom. Jag kommer eventuellt köpa en unghäst för utbildning under en period men absolut inte en tävlad häst. Det blir Valence och Ramius och så hoppas och tror jag att Kulan kan komma upp och hoppa 130-140 nästa år med dem.


När det är tävlingar på gräs, vad använder du för sorts broddar då (längd osv)?
Jag har en häst som väldigt gärna vill gå högt med huvudet, hon trivs inte med bett i munnen. Gummibett funkar allra bästa men hon går fortfarande rätt högt med huvudet.. Kanske svårt när du inte sett hästen, men har du tips på något bett man kan prova?
Fortsättning:
Jag vill heller inte betsla upp henne för mycket då det inte behövs i vanliga arbetet, i hoppningen däremot blir hon stark vilket bett jag än rider på..

Jag har stora gräsbroddar på yttersidan och kortare på innesidan. Jag skulle prova hackamore och se om det fungerar. Annars kanske du får försöka leva med att hon vill gå högt med huvudet och fortsätta rida på gummibetten. Markarbetet utan hinder kan man jobba sig igenom med träning men jag personligen låter mina hästar gå med huvudet var de vill och känner sig mest bekväma med när de ska hoppa. Det finns hästar som ganska naturligt vill gå ner och jobba lite i fin form mellan hindrena så finns det dem som vill ha huvudet väldigt högt, tex Madonna. Hon hoppar bäst när hon får ha huvudet där hon vill ha det. Jag skulle också sätta på en lång martingal för att hjälpa till att stabilisera det som går!


Kan du berätta lite mer om Svampen och Caramelle? Om du får för ägarna skulle det även bra kul med en presentation av de du rider som inte står uppstallade hos dig :)

Svampen är en häst som en vän till mig köpte. Han kom hit med eksem, svamp, mager och eländig. Lite av en problemhäst både till ridning och hantering men som jag verkligen blivit såld i. Han låg ute på annons och jag hittade honom, han såldes till riktigt lågt pris. Vi chansade och köpte honom osedd, trodde aldrig att det skulle finnas så mycket hopp i honom som det finns. Nu ska jag få köpa ut hennes del så han blir min egen häst såsmåningom. Får se vad det blir av honom, en otroligt speciell häst med stor personlighet och väldigt mycket egen vilja. Men numera är han supersnäll i all hantering! :D :D Min lilla oslipade diamant tror jag! : )
Caramelle ägs fortfarande av sin ägare. ”Melle” som hon kallas hemma hos mig är en av de finaste individerna hos en häst som jag har träffat. Otroligt, mild, positivt och vänlig. Underbar, jättestort hjärta oh klok. Hon är ganska stor, jättefin hoppstam, svartskimmel. Gått 110 felfritt. Hoppar allt och har kommit en bit även i det dressyrmässiga arbetet. Mycket potential att utveckla hos henne. Är nu också till salu till rätt köpare. Caramelle har en treårigt dotter efter Cortez som är en kopia av henne själv!

Hästar jag rider åt ägarna men som inte står här är bland annat

Zorba, ett 7-årigt sto som nu gått 120-klasser. Många felfria 110. Hoppat henne sedan i våras. Stort sto med fin inställning till arbete. Kommer nog tävla henne en del även nästa år och så är tanken att dottern ska tävla henne parallellt tror jag.

Sedan är det tre hästar utöver det som jag hoppar åt ägarna. Ska höra med ägarna om det är okej att jag skriver om dem här. Kanske kan visa en liten filmsnutt på dem också såsmåningom.

Har du kvar ditt nathepelham du annonserade på bloggen?

Nej det är sålt!

Vilken känsla att få rida i globen! Såg att du lagt ut annons på caruso igen, hur kan det komma sig?

Det var underbart! : ) Han är till salu om rätt köpare dyker upp, bara pga av ekonomiska säl till min fortsatta satsning. Jag lovar, det är med stor sorg i hjärtat.


Hur kommer det sig att du valde just Valle i Globen och inte Madonna, Caruso eller Ramius?

För jag litar mest på Valence i den typen av miljön och han är idag min bästa och mest meriterade häst.

Kommer ihåg att du för länge sen la upp ett klipp där du visar hur man kan gå till väga för att få en häst att byta galopp. Tror det var Caruso du red! Har du lust att lägga upp det igen? Du är en grym förebild! Kram!

Tack så mycket för din kommentar. Jag tror det var denna gamla video du menade. Dock var han precis 6 år fyllda här. Lite pinsamt nu så 2,5 år senare. Kan göra en ny och bättre video. Här hade han precis lärt sig byten, men jag ville visa steg för steg i videon hur jag tränade in byterna och att man kan ta bom som hjälp om hästen har lite svårare för sig att byta. Just här höll jag också precis på att börja jobba med den förvända galoppen. Ja det är långt ifrån perfekta byten ni ser på den här gamla videon. Men jag kan göra en nyare snart vid intresse!

har du inga bilder när han kom? hur han såg ut och så

Kan visa bilder på honom imorgon i ett separat inlägg!

Äger du ”Svampen” själv eller är han en försljningshäst? Isf hur länge ska du behålla honom?

Svampen kom hit som tillridnings/försäljningshäst och ägs för nuvarande inte av mig. Jag äger en del i honom i om med att jag står för all utbildning. Men förhoppningsvis blir han snart min egen då jag vill ge honom en riktig chans och behålla under en längre period. (Inte riktigt tanken med en försäljningshäst att man ska köpa den till sig själv, men i det här fallet vill jag chansa och se vad som kan bli av honom efter väääääldigt mycket arbete.) För mig känns han verkligen som en ”Amandahäst”. Jag bara älskar honom!


Vad ska man tänka på när man rider en stark häst?

Jag skulle jobba väldigt mycket med övergångar. Hästen måste respektera och svara snabbt på alla hjälper från ryttaren. Det är inte acceptabelt att bara rusa iväg. Och att hamna i dragkamp med hästen är meningslöst, det förlorar man i slutändan alltid ändå. För mig vill jag att det ska kännas som att man kan rida på halvlånga tyglar utan att hästen ändrar form, takt, eller tempo. De ska bära sig själva i egen balans och kunnas rida på så små hjälper som möjligt. Men det skiljer nog från ryttare till ryttare, vissa vill ha mer i handen än andra, vissa vill rida mycket med ben och andra med mindre. Jag vill ha direkt reaktion på mina hjälper när jag behöver, men att rida med  så små hjälper och signaler som möjligt hela tiden.

Vad har du för mål för varje häst inför nästa år?

Återkommer i separat inlägg!

Kan du inte skriva utförligt om de hästar du har hemma med film?

Återkommer i separat inlägg!

Kommentarer
Anonym säger:

Jättekul att du tar dig tid att svara så utförligt på alla frågorna, det är verkligen uppskattat att få veta mer om hur du tänker och jobbar med hästarna. Heja :D

2012-12-06 | 21:18:09
Julia säger:

Är så förälskad i Caruso!

2012-12-07 | 20:30:04
Bloggadress: http://ohjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback