__

Vintervilan, så tänker jag...

Som ni redan vet blir jag senior nästa år och kommer därför kunna matcha hästarna efter min egen planering och kommer inte jaga Scandinaviumpoäng eller rida ett YRSM i mars nästa år. Jag kommer därför inte ha samma stress att få igång hästarna i toppform redan till första helgen i februari som alla andra år. Däremot kommer jag göra första tävlingen nästa år redan i januari, en regional 120 + 130. Därefter rullar det på med tävlingar hela våren alltifrån 1m-klasser till att förhoppningsvis hoppa ett par 150-starter redan i början av april. Men det kommer ändå bli stor skillnad mot tidigare år då jag nu kan mjukstarta med några lägre klasser innan vi går upp i 140 + klasser. Tidigare har jag inte ens hunnit starta Valle något innan man kör pang på 145 elit första helgen i februari med internationell banbyggare... Så detta ska bli väldigt skönt faktiskt.

Ramius vintervila kom ganska naturligt i och med hans operation. Han har då när jag sätter igång honom vilat hela i hage under två veckor och får sedan två veckor mjukare igångsättning innan han börjar hoppa lite större hinder igen.

Valence har jag succesivt börjat trappa ner på men kommer nog träna för Ted en sista gång nu på fredag innan han får vila. Han mår inte riktigt bra av att bara stå så kommer fortfarande skritta ut några dagar i veckan men han får en hoppaus på ca tre veckor.

Bernity har också fått den vilan hon skulle ha haft i och med hennes omkullramling i hagen. Hon är nu fullt i gång och behöver bygga ännu mer styrka och kondition. Hon kommer därför gå mer eller mindre som vanligt i vinter.

Kulan fick ju hela fem veckors total vila i somras då jag upplevde att han växte mycket och blev ganska tunn. Honom rider jag nu hellre hela tiden men färre dagar i veckan så han hinner få tid att återhämta sig från träning men inte tappa något på vägen. Han kommer dessutom få hoppa mycket pay'n jumps och hoppträningar i vinter då siktet är att han under senvåren ska kunna debutera 140. Han har haft en otroligt lugnt år som 6-åring och nu upplever jag att han börjar stärka sig och tål mycket mer arbete utan att bli trött.

Svampen har lite samma typ av upplägg. Han rids några färre dagar i veckan hellre än att vila helt då han inte var riden alls mycket när han kom hit. Han kommer få lite drygt en vecka där han sa skrittas ut varannan dag och vila varannan.

Caruso har ju gått på halvfart under lång tid under den utdragna försäljningsprocessen och är nu på väg att komma tillbaka i den toppkonditon har haft under så många år, så han rids som vanligt och känns finare än någonsin. Är till salu om rätt köpare dyker upp endast pga ekonomiska skäl till min satsning. Men jag har siktet inställt på att kunna ha honom i form för 150 till våren om han får stanna.

Caramelle gick lite på halvfart innan hon flyttade hem till mig och har egentligen inte först nu kommit i riktigt bra kondtion som hon ska vara i. Hon kommer som Svampen få en vecka lite lugnare med skrittpaus men annars jobbas så gott som vanligt. Hittar vi en köpare så säljs hon, annars kommer det bli spännande att ha henne i superform till nästa års tävlingssäsong.

Madonna har mer eller mindre haft hoppaus sedan tävlingen i Södertälje i mitten av november och kommer jobbas ute i skogen och på marken mycket men inte hoppa några stora hinder (annat än under provridningar) förrän i slutet av december. Hon är ju till salu och vi har ett par spekulanter på henne, så vi får se hur länge hon blir kvar.

Jag är inte mycket för att ställa av hästarna under långa perioder utan ger hellre lite småvilor under hela året. Unghästarna får ganska naturliga viloperioder när jag åker på meeting och sånt under året, så de hinner landa både mentalt och fysisikt. Under uppbyggnadsfaser rider jag mycket ute i naturen och när det närmar sig tävlingarna krävs fler pass i ridhuset och tekniska hoppövningar för att komma igång.

För min egen del ställs hästarna av lite tu man hand så jag hela tiden själv håller igång ridningen och att det blir lite mindre att göra under en längre period istället för att ha nästan ingenting att göra under ca 2 veckor och sedan fullt ös igen. Vintern är den jobbigaste perioden att driva stallet och ta hand om alla hästar, rida mycket i kylan och relativt få timmar i dagsljus. Det är skönt att ha lite mindre att göra då, men jag skulle bli galen av att inte rida ordentligt på några veckor. Vintern är också ett otroligt bra tillfälle att jobba hästarnas styrka, lydnad på små hinder, dressyrjobb osv för att utveckla hästarna så att de kommer ut och är ett snäpp bättre för nästa säsong! Ramius och Vinceur kommer jag jobba extremt mycket dressyr och jobb mellan hinderna på i vintern för att de ska kunna börja visa den kapacitet de besitter under nästa år.

Valence och Lady Madonna  över stora hinder på träning redan i januari förra året på Tedträning. Då gällde det att vara igång redan i januari...

Kommentarer
Anonym säger:

Valence är fantastisk!

2012-12-07 | 21:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback