__

En bra onsdag

Idag var jag hos min sjukgymnast igen, det var flera månader sen jag var där sist, så det var verkligen på tiden att gå på en behandling hos henne igen då jag har haft väldigt ont i ryggen under många veckor. Jag fick ultraljud, massage och så mobiliserade hon (knäckte) ryggen på tre ställen, jag ska dessutom tillbaka på måndag igen. Nu tänker jag verkligen ta tag i det här och gå regelbundet på behandlingar så jag kan må bra och slippa ha ont i kroppen. Har fått både styrketräningar och stretching att pyssla med också. Jag gör just nu 50 situps och 50 rygglyft om dagen sedan några månader tillbaka, men nu ska jag jobba med lite mer övningar som hjälper mig att hålla kroppen i bra skick. Det är totroligt att börja tänka på det redan nu så att jag kan hålla på med det här i mååååånga år!

Madonna reds ut strax efter lunch och var mycket finare idag, mycket mer ridbar men med samma energi. Vi tog en superhärlig runda i skogen och när vi kom hem hoppade vi räcket med vattnet på banan igen, hon gjorde det lika fantastiskt som igår. Höjde sedan räcket 10 cm till 150 och hon seglade över de två gånger jag kom på det. Önskar verkligen att någon hade kunnat filma dessa språng hästarna gör på banan ibland när man höjer upp. Jag säger bara det, hade Madonna varit 170 i mankhöjd hade hon förmodligen varit sålt utomlands för stora pengar vid det här laget! Hon har grymma språng i sig, och bevisar verkligen att kapaciteten sitter inte i hästens storlek. Tror också att hon tycker det är riktigt kul att hoppa utomhus igen. Och jag håller med! Längtar verkligen till utomhussäsongen med alla hästarna. Men först är det inomhus SM som gäller!

Caruso och jag red ut på en längre runda för i början var han överenergisk och han var inte riktigt där jag vill ha honom i början av passet, lite för vild och olydig tycker jag. Men efter lite jobb var han lika fantastisk som vanligt. Avslutade på hoppövningarna som stod uppe på banan och han var verkligen superfin, min lilla stjärna!

Furran fick longeras på banan under pessoasele idag. Hade den så lite spänd som det går, men ändå slog hon lite bakut mot den i början i galoppen som lite protest. Hon ska inte ha sadel på sig på två dagar nu efter behandlingen hos kiropraktorn igår, men ändå är det viktigt att hon rör mycket på sig. Fick tips på hur jag skulle jobba med henne av kiropraktorn framåt för att få henne finare i kroppen och jobba ut muskulaturen på henne som i dagsläget är lite kort och stum. Hon fick därför jobba lite med pessoan som hjälp för att få lite längd i steget och komma ner lite i lägre form, och i slutet såg hon riktigt fin ut! Avslutade med att gå en promenad med henne för hand. Imorgon får hon komma ut och skritta en timme i skogen barbacka. Till helgen rider jag på som vanligt! Tycker att hon börjar se finare ut i kroppen så det glädjer mig mycket!

Lorden och jag red ut i skogen en stund, för att sedan småskutta över några hinder på banan. Hinderna var inte speciellt höga, men Lorden överdrev sina språng ganska ordentligt och hoppade väldigt högt över. Han är så rolig, så explosiv i sitt avstamp och svanser fjongar upp. Har inte hoppat honom på ca två veckor, så han var minst sagt överlycklig!

De andra hästarna fick faktiskt en vilodag idag. Var lite öm i ryggen efter behandlingen och har nu mot kvällen fått lite träningsverk som jag får ibland efter besöket. Men är så glad över min otroligt duktiga sjukgymnast som dessutom håller på med akupunktur, ultraljud och massage. Hon är så hjälpsam och engagerad! Nu kommer jag verkligen se till att göra regelbundna besök!


Kommentarer
Anonym säger:

Du MÅSTE ta hand om dig själv, du som är så extrem med hästarna får inte glömma lika viktiga duu!!

Kramar Johanna

2012-02-29 | 22:17:37
Anonym säger:

hur hög är madonna? :)

2012-03-01 | 08:36:42
Minna säger:

Du tränar verkligen alla hästar du har hemma som om det skulle bli blivande svår klass hästar, men alla kanske inte har den kapaciteten som krävs för det?

2012-03-01 | 09:19:10
Sarah säger:

Det skulle vara jättekul att få veta hur du ska träna själv för att stärka kroppen. Jag brukar själv köra ett kort fyspass efter hästarna som jag tagit fram själv. Men skulle vara intressant att veta påriktgt hur man ska träna och inte bara hitta på nå själv :)

2012-03-01 | 12:22:01
Bloggadress: http://ridsportsarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback