__

Riktigt bra ridpass

I morse var vi uppe tidigt och tränade i ridhuset, Erika kom förbi och åkte tillsammans med mig i lastbilen bort till lilla ridhuset. Hon red Lorden och jag Kulan. Måste erkänna att jag är lite förvånad över hur pigg Kulan var, han blir väldigt trött under ridpassen nu när jag har ökat träningsmängden, men han återhämtar sig förvånandsvärt fort och är lika pigg och fin dagen efter.

Idag jobbade vi först hästarna ordentligt på backen i alla gångarter, för att sedan jobba dem på volt i samlad galopp både in- och utåtställda. Därefter fick hästarna hoppa över en 4-studs på böjt spår samt en låg men bred oxer på långsidan med galoppbom framför och bakom hindret. Hästarna var otroligt ambitiösa och fina, hoppade riktigt runt och väl genom studsen på böjd spår och riktigt fina språng över oxern. Avslutade med att höja oxern till ca 110 med Kulan och den övningen är riktigt nyttig för honom. Sista språnget blev större och med en spets, bommarna tog vi bort och jag hade lite mer galopp - Kulan hoppade då ett helt fantastiskt och väldigt stort språng! När han kommer in med tryck och hoppar som han ska finns det ingen begränsning alls. Men det är otroligt mycket styrka som saknas och att han måste bli lite kvickare och starkare i sitt avstamt. Men det finns så stora kvalitéer i hans hoppning för framtiden.

Tack Erika för riktigt kul och bra ridpass idag, Lorden såg supersuperfin ut! :D

Kulan för ett år sedan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback