__

En fråga om inlärning av galoppombyten

Hej Amanda! Jag har stora problem med att byta galopp på min häst. Visst hade du en video på din gamla blogg med Caruso där du visade steg för steg hur man kan lära hästarna det? Har du kvar den videon? Tack på förhand /Melina

Oj, jag letade upp den videon på min gamla youtubekanal. Det var drygt två år sedan den videon spelades in, precis som du skrev på Caruso. Han är bara 6 år på videon och jag höll då precis på att lära honom förvänd galopp med byten samt att byta från rätt till förvänd. Han är fortfarande ganska svag i sin galopp och ung för alla dessa övningar, men jag publicerar videon här ändå!

Det jag ville visa då och vill säga nu är att man alltid börjar med att göra enkla byten, alltså att sakta av till trav ett par steg och byta galopp. Därefter är det bra att först flytta dem lite sidvärts i galopp, för att sedan gör ett enkelt byte.

Därefter flyttar jag hästen i sidvärts i galopp för att sedan sitta om och göra bytet. Om man har en häst som har väldigt svårt för att byta kan man ta hjälp av en bom (försöker visa detta). Caruso gör bytet efter några gånger på filmen eftersom han inte är tränad att byta galopp just över bommen. Men man ska försöka i all mån man kan lära dem byten utan bom, för ett byte har egentligen ingenting med att hoppa hinder eller bom att göra. Att använda staketet till att flytta dem sidvärts ut till spåret och få staketet som hjälp för att bromsa upp hästen är också bra.

En sak som jag tycker är otroligt viktigt är att hästarna inte far iväg i en större eller snabbare galopp efter ett byte. Ett galoppombyte är en samlande rörelse och hästarna ska inte springa iväg efteråt, utan vara kvar i balans och i samma eller mer samlad galopp efter.

Som sagt, videon är jättegammal och Caruso är ung, jag är mycket mindre rutinerad då än nu. Men visar den ändå! Kan också göra en ny video snart med både honom och Kulan. Visa den förvända galoppen med byten mer då och byten helt på rakt spår! Det finns säkert många andra bra sätt också, men det här är det sättet jag fått lära mig av Ted hur jag ska lära mina unga hästar att byta galopp och har fungerat fantastiskt bra.

Det här är det sättet jag fått lära mig av Ted hur jag ska lära mina unga hästar att byta galopp och har fungerat fantastiskt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback