__

En simpel men väldigt nyttig övning

På morgonen red jag Valence och Kulan på grusbanan i värmen. Hästarna kan knappt gå ute i hagarna pga fruktansvärt mycket bromsar, de fåt panik och springer som idioter om man släpper ut dem. Jag försöker rida lite mer istället och ta promenader då och då.

Jag gjorde egentligen en otroligt simpel övning men som man ändå kan jobba mycket med. Det är två bommar med ca 20 m mellan. Jag började med att trava över första, sakta av och skritta några steg för att sedan trava över den andra igen. Sedan trava över den första, sakta av till skritt mellan och galoppera över nästa. Därefter galoppera över första, några skrittsteg mellan och sedan galopp över den andra. Galopperade även in över första, la en stor volt och sedan tillbaka på linjen över den andra bommen samt galopperade över båda och växlade antalet språng mellan. Var också noga med att hålla samma galopp in över första, linjen fram och över andra för att sedan komma in i en galopp, rida den andra galoppen mellan och sedan komma ut i den andra galoppen igen över andra bommen, så jag kan kontrollera exakt när jag vill ha höger- eller vänstergalopp i övningen. På Kulan kom jag även in i förvänd över första och gjorde bytet i mitten av bommarna för att galoppera ut över sista bommen i rätt galopp. Det gäller också att kunna hålla hästarna helt raka och i balans i alla övergångar mellan bommarna på rakt spår.

Trots att övningen är så pass simpel har jag alltid haft problem med att lösa alla övningar över bommarna med Valence. Han har sedan han var fyra gärna velat hoppa över bommarna. Nu är han betydligt lugnare och lättare att rida övningarna på men även idag första gångerna jag kom in i trav, saktade av till skritt och sedan skulle trava igen så fattade han galopp och gjorde ett språng över den andra bommen. Jag började då istället galoppera in på linjen och sakta av till skritt och skritta över den andra bommen. Förr gick han gärna på tvären och det var omöjligt att hålla honom lugn och rak mellan bommarna i övergångarna. Han är egentligen bara lite för ambtiös så det är bara att klappa om honom och göra om det igen tills han är lugn och förstår. Idag var han helt fantastisk, så lydig, harmonisk och uppmärksam. Han gjorde alla övningarna över bommarna galant! Hans galopp är så otroligt häftig, det är sån kraft och balans, så det känns som att det skulle kunna stå ett högre hinder och att man när som helst, var som helst skulle kunna hoppa det för galoppen är alltid redo och bågen så spänd att han kan hoppa vad som helst. Fantastisk känsla!

Kulan var så extremt lydig och fin, vilken ridbarhet och inställning han har för att vara så pass ung, helt otrolig. Vi avslutade med att gå till gräsbanan och hoppa de övningarna och bana som stod uppe från träningen igår kväll som är densamma som Piet hade sist jag var på kurs hos honom. Kulan var så jäkla fin, hoppade så himla väl genom hela kroppen!

Ska hoppa Caruso på gräset nu och rida samma övning med Madonna på banan. Ramius ska jag träna på gräset över jättesmå hinder med olika distanser för att försöka få lite mer koll på lydnaden mellan hinderna. Skriver mer ikväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback