__

Fantastiska hästar!

Vilken underbar dag jag har haft! Min fina vän Amanda kom över och vi red ut tillsammans på en långtur. Jag red Ramius och han var inte snäll mot mig idag, väldigt spookey på allt runt omkring i början även om det gav med sig snabbt. Men han protesterade i början och vågade inte gå förbi några saker, vilket i sin tur ledde till att han ställde sig litegrann och höll på. Så fort det släppte var han precis hur fin som helst. Det är lite jobbigt när man får hem nya hästar som knappt blivit uteridna innan, för de är en ganska lång process man måste ta sig igenom. De enda hästarna jag fått hem hittills som varit snäll att rida ut på från början är Madonna och Bernity!

Därefter red jag på Caruso på banan, Amanda på finaste Kulan och Erika var med på sin häst Paul. Vi byggde upp lite roliga övningar som sedan pusslades ihop som en bana. Det började med travhoppning med spets och travbom innan, därefter en högre fyrstuds på ena långsidan, tillbaka på diagonalen över en större, bred oxer, tillbaka på en lite högre mur för att sedan hoppa in i studsserien igen. Amanda red Kulan riktigt bra hela passet igenom och det var fantastiskt att få se honom från marken.Vilka otroliga språng! Sista oxern låg på 125 och han hoppade så stort, runt och med grym teknik fram och bak. Min framtidsstjärna som kanske blir min nummer ett när han har fått tid och vuxit till sig, som verkligen ligger mig otroligt varmt om hjärtat! Vilket psyke! <3

Caruso jobbade jag länge med under uppvärmningen, måste erkänna att han har kommit överlägset längst i markarbetet av mina, det är ett stort nöje att rida honom. I hoppningen kändes allt bra förutom studsen som han var nonchalant i och inte tillräckligt försiktig. Annars hoppade han jättebra på allt annat! Vi avslutade med att höja upp och bredda oxern ur sväng rejält, pappa var nere på banan med oss då. Caruso bokstavligen lekte med fantastiska språng först några språng på 150 som sedan sista språnget höjdes till nästan 165 i bakkant, direkt ur sväng, och han hoppade helt otroligt. Det finns sån lätthet och kapacitet i honom, jag hoppas att de andra bitarna kommer falla på plats med honom snart också, han är trots allt bara åtta år. För två år sedan stannade han ut sig på alla banor som var mer spektakulära, jag kom till andra hindret i Strömsholm innan han totalvägrade. Nu går han ändå in på många av de största tävlingarna i Sverige och gör det bra, han vågar och vill. Han hoppade 150-debuten med jättestort förtroende och hoppar stora vattengravar på tävling utan några som helst problem. Jag vill att han ska börja slappna av mer ute på tävlingsbanorna bara så han vänder igenom sprången bättre i bak. Jag hoppas verkligen att det kommer, för han är en fantastisk häst!

Tusen tack för en jättehärlig dag mina älskade vänner <3



Caruso 145 Runsten

Kommentarer
Siri säger:

Åh, jag vet det är så sjukt jobbigt med uteritterna. Jag har precis köpt en häst från Holland och han är absolut livrädd för allting in the woodZ, men det är väl bara att vara ihärdig. Mina hästar brukar bli fett modiga tillslut eftersom jag är så fruktansvärt envis.

2012-07-11 | 23:59:15
Bloggadress: http://lamints.blogg.se
Anonym säger:

Kul att det gått framåt så pass mycket med Caruso:) Brukar läsa din blogg lite då och då och måste säga att det är kul att se dig kämpa Med dina hästar så mycket. Jag har en häst som verkar vara väldigt lik Caruso, riktigt storhoppande häst som har ett otroligt mod på stora hinder och hoppar dom med en sådan lätthet, har även väldigt hög ridbarhet och ett enormt register. MEN, så spänd just inne på tävlingsbanan.. framridningen/hoppningen är han som vanligt på men väl inne på banan är han som en fiolsträng att sitta på. Det påverkar inte själva sprången egentligen (visst kan de bli mycket rundare osv men han har stenkoll på vart han har benen och är så försiktig så river gör han väldigt sällan ändå) men det är så tråkigt att behöva rida nästan enbart för att få honom just att gå frammåt och och komma över hindrena istället för att kunna fokusera på alla andra detaljer och få till det så bra som hemma/på träning (då han är mer avslappnad), vill kunna koncentrera mig på att rida så bra som möjligt och ge honom de bästa förutsättningarna hela tiden på tävling också. Har jobbat hur mycket som helst med olika titthinder osv, försöker åka iväg till nya ställen och hoppa men tyvärr finns det inte så himla många pay&jump här runt heller.. känns som jag får fightas lite mer mot honom än med honom på tävlingar vilket jag självklart inte vill. Men jag vill inte ge upp honom, kommer aldrig ha råd arr köpa en häst som besitter all hans kapacitet heller och jag älskar att rida honom. Hur har du jobbat med Caruso med hans spändhet/tittighet? Skulle vara väldigt intressant att höra, kanske kan få något nytt tips:) Har tyvärr ingen bogg men du får gärna svara här i komemntarsfältet eller så om du vill:) Lycka till med alla hästarna!

2012-07-12 | 13:43:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback