__

Lång och aktiv dag!

Har haft lektioner för Disa idag på båda hennes hästar. Det var jätteroligt! Hon fick jobba med att försöka få ihop sin känsla (som hon har en naturlig fallenhet för) tillsammans med att rida lite mer tekniskt där hon har en plan. Vi hade fyra olika typer av linjer på gräsbanan som hon och Diablo fick jobba med. Det gick väldigt bra och kändes som att hon tog ett steg i rätt riktning rent kunskapsmässigt i ridningen. Så himla kul!

Utöver det har jag ridit fem hästar.

Började med Musse som fick komma ut i skogen och jobba. Försökte jobba mycket mer formen idag och få honom att arbeta mer i skogen, men han är fortfarande lite för spänd på miljön runt omkring så han orkar bara fokusera kortare stunder på arbetet. Vi avslutade på banan där vi galopperade över 6 galoppbommar med korta avstånd för att han skulle få ihop galoppen och få ta i lite mer, haan var jätteduktig! Avslutade med några språng på ett högre räcke där jag la honom riktigt nära och ville få honom att vänta hela vägen fram till hindret, sprången var jättefina och lydnaden blir bättre hela tiden.

Kulan fick jobba på banan idag med mycket dressyrarbete och sedan över bommarna och krysset. Han var helt fantastiskt fin idag, extremt bra känsla och otroligt fina, stora språng över det höga krysset!

Emma (Bernity B) red jag först ut på och jobbade mycket i galoppen. Ville få henne att svara snabbare för skänkeln för jag tyckte hon var lite nonchalant i början. Jobbade också med byten på rakt spår samt att variera från stora till små galoppsprång och tvärtom. Vi red en kortare sväng för att sedan gå in på gräsbanan och hoppa lite. Hon är ju nu tingad av en kund, som vi känner väldigt väl och tjejen som ska köpa henne tränar regelbundet för mig. Hon har tävlat ganska höga klasser på ponny och har höga ambitioner, så de vill ha en häst med kapacitet för åtminstone MSV (130-140) hoppning. Jag har inte hoppat henne så mycket själv utan mest jobbat henne för att bli starkare då hon inte var jättemycket tränad när hon kom. Idag testade jag henne på lite större hinder, ca 135 och hon hoppade helt fantastiska språng. Brilliant teknik både fram och bak och underbar hinderuppfattning och inställning! Hon är bara 6 år och efter idag känner jag mig väldigt hoppfull om att med rätt matchning så kan hon basolut gå 140-klasser om 2-3 år. Ambitionen hos mig som tränare för Bernitys nya ryttare är ju såklart att ska kunna vara med och fightas i ett JSM såsmåningom! Vore ju fantastiskt om det kunde vara på hennes rygg dessutom. Hon ska vara kvar hos mig ca 2 veckor för fortsatt träning innan besiktningen som görs i slutet av månaden.

Caruso och jag red ut på en lugn tur barbacka i skogen, jättemysigt hade vi! :)

Madonna fick komma ut på en längre tur i sällskap med Erika och hennes häst Paul, mamma och Herkules. Blev ganska mycket arbete i galopp men sån skillnad i känslan, hon var så mycket mjukare i hela sitt rörelsemönster efter kiropraktorbehandlingen. Idag var första dagen jag red på riktigt ordentligt, jättefin känsla hos henne idag!

Vallis fick vila!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback