__

När man börjar hoppa med en väldigt ung häst...

Har suttit och tittat på lite olika annonser och bloggar på unghästar som precis börjat hoppa under ryttare, både hästar födda -08 och -07. Blir lite illa berörd när jag ser hur några av hästarna tvekar på grund av sin ovana att hoppa hinder med ryttare på ryggen, och när de väl tror på sin ryttares övertygande hjälper att "du ska över hindret" så tar det, som unghästar ofta gör, ett lite spänt och högt språng. Det är alltför många gånger man då ser att ryttarna faktiskt inte hänger med sina hästar i språnget, och hamnar dragandes i hästarnas mun just över språnget! Detta är verkligen inte alls bra, för detta tolkas ju som en bestraffning ur hästarnas perspektiv! Det är ungefär som att någon säger att det är lugnt, du kan gå över den här lilla bron, det är ingen fara, och sen när du väl gör det så knäcks den och du gör dig illa, eller vad som helst... Då kommer du ju nästa gång ha svårt att lita på den här personen. Samma sak är det för hästarna, de tvekar, du övertygar om att det inte är farligt, och sen blir det en jätteobehaglig upplevelse i själva språnget. Det är superviktigt att följa hästens språng och därefter är det massor med klapp och beröm som gäller!

Lika väl som en häst ganska snabbt kan få upp ett förtroende för sin ryttare, lika lätt kan man förstöra det förtroendet. Inhoppningen är också så enormt viktig för hästens fortsatta framtid som hopphäst. Det är i så fall bättre om man känner att man inte kan hålla kontakten med en följsam hand att hoppa hästen på lite längre tyglar och ta ett mantag om man känner att det är svårt att följa med i den unga hästens, kanske lite annorlunda och oväntade språngkurva och succesivt försöka hålla kontakten i sprången. Jag säger inte detta för att påstå att jag på något sätt är bättre på detta än många andra, utan säger bara det som ett tips för att kunna ta fram det bästa ur hästen för framtiden. Jag har själv hoppat in många hästar alldeles från början och det förtroendet man kan få är fantatsiskt, hästar som djur har ett otroligt stort hjärta och vill göra rätt för sin ryttare!

Bara en sak värd att tänka på tycker jag :)


Kommentarer
Caroline säger:

Tycker bara att det var ett väldigt läsvärt inlägg du skrev, bara väldigt roligt och nyttigt när du delar med dig av den kunskap du besitter, tycker du är en grymt begåvad ryttare. Däremot undrar jag varför du tittar på annonser, ska du köpa en ny unghäst? :P

2012-03-01 | 11:25:31
Siri säger:

Håller med. Har själv rätt bra balans och sits över hinder. Jag har hoppat in min unghäst själv (första gången för mig) och allt har gått jättebra! Kan faktiskt inte minnas en enda gång där jag har råkat dra honom i munnen över hinder. Han är 4,5 år nu och har världens största hjärta när han hoppar. Hoppas det är min förtjänst heeheheheeee.

2012-03-01 | 12:04:55
Bloggadress: http://lamints.blogg.se/
Malin säger:

Din blogg är så fantastiskt vettig och bra, blir alldeles lycklig av att läsa den! De flesta bloggar gör mig lite fundersam, men här känns det alltid som att du tänker först och agerar sedan. Jag håller verkligen med dig till hundra procent. Allt för många ryttare utsätter både sig själva och sina hästar för uppgifter de inte är förberedda att klara av. Absolut, alla gör vi fel ibland men man borde ju vilja känna att man hjälper sin häst med extra stöttning oftare än den tvingas täcka upp för ens ryttarbrister. Självinsikten verkar det vara lite si och så med på många ställen... Vad är det för fel att ta hjälp av en mer erfaren ryttare alternativt föra en dialog med sin tränare om saker man är osäker på?



Tack än en gång för trevlig läsning!

2012-03-01 | 13:59:58
Elin säger:

Själv tycke jag att det bara är att åka till en liten lokal tävling så hittar man sådana där praktexemplar och då inte allra mest i avd B. Något som jag tycker är minst lika tragiskt, jag menar, där har du kanske en 18-årig trotjänare som bara ger sitt hjärta för 14onde året i rad och har nån som hänger i mun och slänger i ryggen. Jag förstår hur du menar just med detta i unghästens fall, men endock, hjärtslitande i alla fall tycke nog jag.

2012-03-01 | 21:10:22
Bloggadress: http://ljungeln.blogg.se/
Maja säger:

Folk tar för lite mantag!

Jag gör det jämt under inhoppning, vare sig jag vet att hästen kommer kliva över eller överhoppa. Lugnt och stadigt ska det va =)

2012-03-01 | 21:21:59
Bloggadress: http://majagoesirish.blogg.se/
Anonym säger:

Jag tar mantag på min 7åring när hon hoppar ibland :P det värsta som finns är när man råkar ta dem i munnen över hindret. Har jobbat på ridskola i några år och där hade vi en ungponny som var jättefin men väldigt osäker och hoppade gärna nära och högt över och det var inte ofta ryttarna var beredda på det tyvärr :/

2012-03-02 | 08:40:27
Madde säger:

Mycket bra skrivet! Som jag tror det varJens sa i artikeln i en hästtidning härom veckan, minns inte vilken. "Jag anser att det är bara ryttare som jobbar med/utbildar hästar proffesionellt eller en GP ryttare som ska utbilda & rida unghästar"



Tycker det är så rätt. Det finns så många fina hästar i detta land som aldrig någonsin får chansen att bli ens i närheten av sin kapacietet.

:)

2012-03-03 | 10:41:20
Bloggadress: http://holmqviststuteri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback