__

Torsdagens ridpass

Dagens övning var ganska simpel. Jag red på banan även idag eftersom underlaget där är superbra, och ute är det stenhårt och en hel del is fortfarande på flera ställen. För att ha lite riktlinjer i ridpassets övningar så hade jag två bommar med x antal meter mellan där jag varierade antalet galoppsprång. Madonna hade sju som normalt, men gick även på fyra och tolv galoppsprång! Hon har ett jättefint register. Jag red alla på liknande sätt förutom Valence som jag red på normala och så många som möjligt, ville behålla honom avspänd och lydig som han var idag.

På andra långsidan hade jag en linje, som började och slutade med ett räcke. Mellan dessa var det 5 bommar som låg på marken med  3m mellan. Detta är en övning jag fått av Ted. Räckerna in och ut låg på ca 80-90 cm. Hästarna gjorde även denna övning jättebra.

Valence och Madonna var otroligt fina idag. Valle och jag hade ju ett ganska jobbigt pass igår och han kändes spänd och lite för mycket egna idéer och energi som han ibland använde på fel sätt. Dock lönade sig gårdagens arbete väldigt mycket, för idag var han verkligen helt sjukt fin. Skönt att dessa lite tråkiga och jobbiga pass när man verkligen tar igenom någonting verkligen lönar sig! Madonna var avspänd, kändes mjuk och rörlig, var väldigt energisk men inte så det gick till överdrivt! Var bara ett rent nöje idag, fick hålla lite koll på ytterbogen i vänstervarvet bara då hon ibland tenderar att glida ut med bogen i svängarna.

Caruso kändes sådär när jag red fram, han är lite orolig med huvudet och känns inte som sig själv just nu. I slutet av passet kändes han däremot jättefin. Joggade honom länge och gjorde skänkelvikningar, ökningar och minskningar och han var riktigt fin. I galoppen känns han också bra, men när jag red honom på en åttvolt och gjorde byterna så märkte jag att han drog ut lite på bytet från vänster till höger, och bytte fram innan han bytte bak, vilket han aldrig gör annars. Så jag misstänker att det är någonting som inte är helt hundra. Förmodligen att han har någon liten spänning eller sträckning någonstans som är väldigt lite men som han känner av. Ska massera honom och låta honom ta det lite lugnt några dagar och se om det blir bättre, annars blir det kiropraktorbesök.

Nej, nu kan jag inte skriva mer. Är hur som helst jättenöjd med hästarna. Nu ska jag ta det lugnt och försöka bli frisk, det går inte så bra med det just nu…

Imorgon ska jag och Lorden träna tillsammans med Disa och Diablo! Ser fram emot det, blir riktigt kul :)





Kommentarer
Lina säger:

Hur tänker du kring om du ska åka till kiropraktor, vetrinär mm? alltså om hästen känns dålig, börjar du alltid hos kiropraktorn? Du verkar väldigt förtjust i kiropraktor finns det någon anledning till detta?



MVH Lina

2012-03-09 | 08:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback