__

Lördagen i Falun

LADY MADONNA ÄR EN STJÄRNA! Hon var idag dubbelnolla och dessutom en ganska bra tid i omhoppningen, det räckte till en 8:e placering i en klass med 17 placerade!! :D Hon var helt fantastisk, jag är så glad! ÄNTLIGEN KOM NOLLAN! :D

Lorden var också superduktig idag, dubbelnolla o 130 och placerad!! Han var mycket lydigare även om han fortfarande inte lyssnar speciellt bra, men nu gick det iallafall att få runt honom skapligt runt banan och riva vill han ju inte göra. Jättehärligt!

Valence hoppade så himla bra på framhoppningen, höjde räcket till 160 och han kändes toppenfin. Inne på banan hoppade han super på ettan, jag klantade mig och la in ett extra till tvåan så vi kom för nära, jättefin trean och fyran. Sen kom trekombinationen som var väldigt kort, jag sa redan till pappa innan att det är kort på ett mellan a och b samt kort på två galoppsprång mellan b- och c-hindret. Förra året var han ju felfri nio språng i en 150 tills vi kom in i trekombinationen och han gick på ett ut istället för två, vilket såklart resulterade i att vi totalkraschade. Detta var till vår stora besvikelse precis vad som hände idag :'( Jag satte ändå tillbaka galoppen ordentligt in, och rätade upp mig som tusan till c-hindret men han bara klippte av och hoppade på ett och ramlade rakt igenom c-hindret. Han är liksom övermodig och har ingen självbevarelsedrift. Det känns sjukt jobbigt när jag själv vet att jag gjorde allt som stod i min makt att få tillbaka honom och få in två, och han hade lätt fått in det, ändå bara kastar han sig fram och försöker gå på ett. Vi landade väldigt läskigt i kraschen och Valle är nu lite stel och inte helt fräsch i traven. Dock ingen värme eller sviullnad i benen så det är förmodligen "bara" en sträckning. Både han och jag hade ju kunnat skada oss allvarligt. Valence har gjort så här säkert ett tiotal gånger sedan han var 5 år och jag minns i en 140 för två år sedan när han klippte c-hindret på ett galoppsprång när det skulle vara två, men då lyckades jag ändå på något vänster länga ut tygeln och hänga med och då klarade han hindret med stor marginal. Men det funkar ju inte att rida på det sättet, han måste ha så mycket självbevarelsedrift att backa av. Det blev vårt slut på den här helgen, jättetråkigt. Skulle han bara backa av lite mer på hinderna så skulle han dansa runt i 150, men det sitter som alltid tyvärr i hans mentala. Som Ted sagt, all kapacitet har han, men huvudet sätter stopp för hur långt han kan gå. Men nu jävlar ska jag ta hjälp av Piet med detta, han måste kunna hjälpa mig att lösa det.

Caruso fick fyra nedslag, vet att det är sjukt mycket och dåligt resultat, men jag är faktiskt nöjd. Jag ser det som att han hoppade 10 språng superfint felfritt idag! Han gjorde många bra språng och alla oxrar var riktigt stora och breda, och han hoppade många av dem väldigt lätt. Han har ju tidigare haft tendens att gå ner på bakbommarna men idag fick vi två helt onödiga pet på två räcken som jag vet att han enkelt hade klarat. Jag red på sju som det skulle vara till tvåan men satt nog kvar lite i Valles lite kortare och runda galopp för Caruso är mycket mer storgalpperad. Vi kom för nära och han rev med fram. Sen rev han a-oxern i tvåkombinationen. Det jag kände idag var iallafall att Caruso verkligen kommer kunna gå 150 riktigt bra, det känns så kul! Måste dock kolla tänderna igen nästa vecka, för han går mycket emot bettet just nu. Han har en missbildad tand som vi behöver behandla 1-2 gånger per år och nu var det nästan ett år sedan, nu börjar han få problem med den igen och det måste åtgärdas.

Imorgon hoppar Caruso 140, Madonna och Lorden 130.

Kommentarer
Susanna säger:

Jätteroligt att det gick så bra med Madonna! =) Kul att se. Ang Valence så är jag säker på att du fixar det, du verkligen en förebild när det gäller både ridning och skötsel av hästarna och du är jätteduktig. Det ordnar sig. Grattiskram och tröstkram!

2012-05-13 | 09:48:50
Bloggadress: http://supersus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback