__

Dålig sits

"Tycker din sits alltid ser ut som på den andra bilden, ligger liksom på halsen så mkt. Är det medvetet, har du ngt tänk kring det eller "blir" det bara så? :) skulle vara kul att höra mer om deg :)"

Håller inte alls med om att den alltid gör det. Men tänk vad tråkigt och omotiverande det skulle vara om man inte hade saker att förbättra hela tiden! Jag vill fokusera mer på känslan, i just det språnget kanske det var bra att sitsen var just så eftersom språnget var helt fantastiskt och väldigt runt, hade jag rätat upp mig kanske han inte räckt ut över bakbommen eftersom vi kom kort in på oxern. Jag tror att kroppen agerar lite efter situationen, ibland om något händer, hästen får ett konstigt språng eller tex stannar så reagerar kroppen genom reflexer, man hinner inte ens tänka innan kroppen själv reagerar. Men sitsen ska man alltid jobba på och den kan alltid bli bättre, dessutom lär man sig att hantera situationer och språng med kroppen ju mer rutin och erfarenrhet man får! Jag älskar att lära mig hur en mindre detalj kan påverka hästens aktion och språng, och min tränare är väldigt skicklig med det. Jag har massor att lära mig och utvecklas, tänk vad roligt. Ridningen är en sport där man inte är som bäst förrän ganska sent in i åldern i jämförelse med andra sporter, det är det som är så unikt och fantastiskt!

Inte ens två av världens genom tiderna skickligaste ryttare och hoppsportens största stilikoner sitter enligt "synens skolbok" i alla språng... Här på Plot Blue och Noltes Küchengirl/Gotha/Coupe de couer. De är lika stora förebilder för det. Jag tror på att man ska försöka strunta i att leta efter det perfekta och försöka hitta kemi och samspel med varje häst istället.




Kommentarer
Anonym säger:

Jag måste bara säga WORD Amanda!! Jag delar din uppfattning om sits och inverkan. Du är min största förebild när det gäller känsla och timing i ridningen, också min största inspirationskälla som gör att jag fortsätter kämpa med mitt knepiga sto som besitter såå mycket potential men har väldigt mkt huvud. Tycker att dina svar är väldigt välgrundade och kloka. Du har ju bevisat med häst efter häst att ditt system fungerar! Heja dig och TACK för världens bästa blogg :)

2012-10-17 | 17:37:40
Sara säger:

Det känns som att du verkar ta kritik hårt! Du försvarar dig oftast till stor del! :) ville bara säga det! Du verksr va rn grym ryttare förövrigt med hjärnan på rätt plats!

2012-10-17 | 17:51:10
Jennifer säger:

Det där var ju en ren förklaring, precis som personen bad om?

2012-10-17 | 17:52:39
Lotta säger:

Kör ditt race Amanda!
Det är graden av nytänket som tillslut ger dig den höjd i slutresultatet som konkurrerar ut andra. Det är inte en statisk situation utan en högst levande utvecklingsprocess.
Intelligens är att vara ständigt öppen för nya idéer, experiment och inte parkera sig i en slutsats.
Ta med dig Alberts visdomsord på resan;
"Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds."

2012-10-17 | 19:13:31
rebecka säger:

haha alla har ju sin egen sits,precis som du skriver.
Detta tycker jag förklarar hela inlägget; "Jag tror på att man ska försöka strunta i att leta efter det perfekta och försöka hitta kemi och samspel med varje häst istället"

2012-10-17 | 19:21:05
Anonym säger:

Du tänker så himla bra, du är min största förebild ska du veta Amanda!!

2012-10-17 | 19:25:46
Therese säger:

Hej!
Jag har en fråga som jag hoppas att du kan svara på. Det är nämligen så att när jag travar utan stigbyglar så får jag alltid ont i knäna! Galopp utan har jag inte provat men det går bra utan i skritt och jag kan använda mina skänklar som vanligt och allting. Men så fort jag kommer fram i trav så får jag ont och sen måste jag ta stigbyglarna igen för att kunna fortsätta använda mina ben ordentligt eftersom det gör så ont annars.

Min fråga är om du vet vad detta kan bero på eller om det skulle kunna vara något i min ridning jag kan ändra på för att inte få ont i knäna när jag travar utan stigbyglar?
Tack på förhand!

2012-10-17 | 19:57:36
Malin säger:

Gud vilket moget och bra svar på en kanske inte helt politiskt korrekt fråga! Heja dig som faktiskt väljer att svara på sådant som andra bara skulle välja att bli stötta och sura för. Mycket moget och bra beteende som säkert kommer att löna sig i längden!

2012-10-17 | 23:01:56
Monika säger:

Som svar till Therese så skulle jag säga att det nog beror på att du klämmer fast dig med knäna, och då inte behåller en korrekt benställning. Iallafall är det så för mig.

2012-10-18 | 11:16:30
Anonym säger:

Vilket bra svar, måste säga att jag håller med dig i det du skriver och samtidigt berömma din sits som är så himla mjuk och följsam och ger dina hästar den bästa förutsättningen i varje språng!

2012-10-19 | 17:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback