__

Oerhört intressant träning!

Helenas träning igår var så otroligt rolig och jag trivs som fisken i vattnet med Helena som tränare.

Vill börja med att tacka världens finaste vän Erika som följde med mig, hjälpte till med hästarna och dessutom filmade!! Världens snällaste!!! TACK <3

Övningarna som uppvärmning var ganska inspirerande, det handlade om bommar,små hinder, böjda spår och mycket kontroll. Sedan gick vi succesivt ut och hoppade fler och fler hinder för att avsluta på en bana, där både Valence och Ramius fick hoppa ca 140.

Ramius fick jag mycket hjälp med hur jag ska jobba honom vidare och hon sa att det är typiskt Cardentohästar att ha en så svår mun som aldrig riktigt ger en bra känsla för ryttarens hand. Det är lite av och på. Ramius var riktigt fin när jag värmde upp men så fort bommar och hinder kom med i bilden började han jaga upp sig lite och varje gång vi skulle byta riktning eller ställning så stressade han upp sig lite som om det vore någon form av bestraffning. Vi jobbade på mycket och han gjorde övningarna bättre och bättre. När vi sedan började hoppa större hinder provade vi lite olika tekniker i ridningen för att försöka hitta honom så bra som möjligt. Det var så intressant för Helena sa att hon trodde jag skulle tänka lite "Malin-Baryard-ridning" på honom, inte räta upp mig utan sitta framåtlutad och samla honom bara med handen lite under mig tex på linjer och i kombinationer osv. Det gjorde mig himla glad eftersom att jag själv trott att det är lite den ridningen jag ska ha på honom eftersom han känner sig puschad och rusar på när jag rätar upp mig. Vi jobbade också med rytmen i galoppen och slutsatsen blev att jag måste våga sätta mycket mer galopp i honom och inte bli för försiktig bara för att han är så känslig och inte så genomriden ännu. Sprången blev mycket bättre då för när jag blir för försiktig och passiv i ridningen så hoppar han inte igenom sprången på samma sätt. Ramius hoppade inte sina bästa språng igår men det var så nyttig träning för vi provade oss fram och jag lärde mig mycket och kommer hem med mycket nytänkande. Helena tyckte iallafall att han besitter ett riktigt stort hopp, så om man bara lyckas jobba igenom honom ridmässigt så att han går att rida bättre mellan hinderna så kommer han kunna gå stiora klasser. Helena gav mig mycket tips på vardagsövningar som jag ska lägga mycket krut och energi på!

Valence var superfin igår, det kändes väldigt "hemma" att sitta upp på honom efter Ramius. Han är och kommer alltid vara min nummer ett! Nu börjar han hoppa mer och mer som han ska när han känner att det inte gör ont när han trycker av. Han var toppenfin på uppvärmningen och på alla övningar, lydig och sprången kändes riktigt fina. Vi avslutade med att jobba över en linje med tvåkombination fram lite på fyra galoppsprång och oxer. Helena ville att jag skulle prova att rida i en jämnare galopp hela vägen och att han inte skulle bli för studsig,hon ville se om han blev lugnare då. Jag vet ju sedan innan att jag måste hålla honom kort framförallt in i kombinationer då han har en enorm utväxling framåt och hoppar nästan bättre med superkort galopp (han är ju som han är). Valle behöver inte ens mycket galopp fram till en trippelbarr på 150, han han inga som helst problem med det ändå. Helena sa efter ett par gånger att "nej, du måste hålla honom kort in, han hoppar bättre då". Och så sa hon att han inte gillar att göra om samma linje om och om igen, han blir bara forcerad av det. Jag blir så otroligt lycklig, glad och tacksam när jag kommer med min ytterst speciella häst och tränaren läser av hur han är som individ. Några gånger jag tränat för vissa tränare så har jag fått göra om, göra om, göra om och kanske ligga på en volt i 20 min i tron om att "han kommer lugna sig och acceptera snart". För det finns inte en chans i världen att han gör det. Valence är en häst man inte kan sätta in i ett fack utan snarare kompromissa lite med och rida mer på känsla. Träningen slutade med att Helena skrtattade till lite och sa att han är ju väldigt speciell den här hästen och så oerhört känslig för minsta lilla signal från ryttaren. Han kommer gå bäst på tävling bara med en klass per dag och blir inte bättre på träning av att nöta på samma linje eller hinder, man måste byta övning och tänk hos honom då.

Jag kommer definitivt träna regelbundet för Helena framöver och är glad över att ha hittat en tränare till som jag vågar ta med Valence till. Tror att jag kommer lära mig och utvecklas mycket som ryttare genom att få Helenas hjälp. Det kommer nog fungera alldeles utmärkt att kombinera henne och Ted i fortsättningen! :)

En av uppvärmningsövningarna:

Kom från båda håll. Vid A var det tre korta galoppsprång på båge till två långa, ut på båge vid C från 5-7 galoppsprång. Det gröna hindret var ett sockerbitsräcke på ca 40-50 cm och det röda planket höjdes succesivt upp till ca 140 för Valence och Ramius. De andra två var bommar på marken. Det krävdes koll på galoppen och en lydig häst. Linjen var knixigare att lösa när man kom från gröna hindret och hoppa linjen åt vänster på bilden.


Film Valle HP-träning. Tog med allt som filmades på träningen. Linjen längs långsidan tog vi om några gånger. Han ser lite rolig ut för han är bara klippt bog och hals igår på förmiddagen så han är bruk rygg och rumpa och gråbrun på hals och bog...

Kommentarer
Siri säger:

Åååh du rider så jävla bra, Amanda. Säg till om du vill köpa min häst (hehe), ska sluta rida efter det här året nämligen.

2012-10-25 | 11:36:48
Bloggadress: http://lamints.blogg.se
Sara säger:

Varför hoppar du på en häst som har ont?

2012-10-25 | 11:38:57
Hanna säger:

Han är SÅ himla häftig! :)

2012-10-25 | 11:52:45
Emelie säger:

Det är underbart att höra att du har "hittat" en tränare som du trivs med och hon förstår sig på Valence. Det är inte lätt hitta en bra tränare som man trivs med.. Du och Valence är verkligen bästa vänner, det syns tydligt ;). Lycka till!! <3

2012-10-25 | 12:55:48
Bloggadress: http://ekroon.wordpress.com
Monika säger:

Snacka om att bli taggad då han vet vilken väg han ska ta! Härligt att se honom tillbaka fräsch och pigg :-)

2012-10-25 | 17:08:24
Karin säger:

Han är verkligen inte lätt Valle! Du gör ett bra jobb, kämpa på för oj vad han kan hoppa =)

2012-10-26 | 00:43:32
Lindish säger:

Du och Valle ihop är så himla rätt! Du rider bra på alla hästar, men du och Valle- det är något som gör att ni som ekipage är extra rätt!

2012-10-26 | 10:23:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback