__

Ska försöka förklara hur jag tänker

"Sen du tog av martingallen hoppa han mkt sämre , då han går med huvudet så högt hoppar han dåligt fram och dåligt med ryggen ! Dock alltid bra i bak, och när du är ca 3 galoppsprång kvar lutar du det jätte mkt fram vilket gör att höstarna måste få mera kraft at hoppa med fram och komma upp! Räta upp dig mera och släpp inte taget så mkt du gör!"


Jag har återigen fått en kommentar angående sits och ridning, egentligen ingenting att bry sig om, då konstruktiv kritik är något jag tar till mig från mina tränare, föräldrar, vuxna ryttare på högre nivå jag har förtroende för, inte för anonoyma kommentarer på bloggen. Men jag ska åtminstone försöka förklara hur jag tänker.

Om vi kollar i världseliten finns det ryttare som sitter rakt, i en lodrät sits hela tiden, det är ganska typsikt för tysk ridning. Sedan har vi de som växlar mellan den lättare sitsen och den lodräta sitsen i sadeln. Sen har vi tex Edwina Alexander som sitter och nästan lutar sig bakåt hela banorna och fram till hinderna. Sedan har vi som tex Nick Skelton som konstant står i en lätt sits ganska framåtlutad, och tex Rich Fellers som nästan ligger över hästen i en lätt sist och extremt framåtlutad.

Trots detta tillhör alla dessa ryttare världseliten, trots att de har så extremt olika ridstil och sits! Det finns inte bara en väg och ett koncept.

Jag, som ryttare, tilltalas av den lätta sitsen. Jag rida med en häst i ganska öppen form, med väldigt lätt hand där hästen får lära sig att själv balansera upp sig utan att behöva alltför mycket stöd i mina händer. Jag vill sitta lätt i sadeln, och har, tack vare min tränare, valt att variera mellan den lätta och lodräta sitsen, men också lärt in en teknik för knappt två år sedan att bli klar på sista takten.

Vad innebär då det? Antingen kan du välja att bli klar på två takter, eller en. Alltså ett eller två galoppsprång innan hästen ska hoppa av. Eller ingen alls om den tekniska biten i ridningen inte är dig att föredra.

Jag har valt en takt, och det kräver fortfarande mycket inlärning för att få till det korrekt. Hur vidare jag detaljerat kan beskriva hur jag gör går jag inte in på. Men det handlar om att hinna bli klar, mjukna, sjunka fram lite med axlarna och på så sätt lätta ur sisten lite för att hästen ska komma upp yttligare lite med ryggen, få in bakbenen lite längre inunder sig innan den hoppar av.

Hurvida Ramius hoppar sämre eller bättre har alla sina egna åsikter om. Jag vet bara att jag har en bild av hur jag ska träna honom långsiktigt för att kunna hoppa så höga klasser som möjligt. Ramius har ett otroligt stort hopp och väldigt bra bakbensteknik, men han har haft hängade framben och långsam reaktion, vilket har gjort att han rivit frambommen eller övre bommen när han kommit in nära på hinder. Hans högsta del i språnget har alltså legat för sent i hans språngkurva.
Frambenstekniken har utvecklats väldigt mycket och går åt rätt håll med stora framsteg. Den som ser tvärtom har enligt min åsikt fel. I och med att han förstått att jag inte trycker honom framför mig, vilket jag gör om jag lutar mig bakåt på en så känslig häst, han han börjat sänka huvudet sista galoppsprånget och börjat hoppa med mer båge än innan (är han för spänd går han tillbaka till sin dåliga vana där han springer in mot hindret och hoppar med förskjuten språngkurva).

Att jag emellanåt lutar mig lite mycket fram tre till fyra galoppsprång är helt enkelt för att undvika att han kör upp huvudet och springer in i hindret, och får honom ändå att lugna sig och inte gasa in mot hindret. Detta är ett sätt för mig att på tävling försöka rädda ett eventuellt nedslag, men beror bara på att ridbarheten och lydnaden fortfarande är för dålig.

Att jag inte rider med martingal beror på att jag tycker att han går emot den mer än den hjälper. Däremot skulle jag kunna ha en väldigt lång martingal. Men skulle jag ha en kort martingal för att förhindra att han slår upp huvudet försöker jag ju bara hitta en genväg till grundproblemet (förhållningarna går inte igenom), som att rida med graman om hästen annars bara stretar emot, då gör hjälptygeln bara en björntjänst och man fuskar sig till en lösning. Om martingalen däremot fungerar i det syfte den är till för, är det en fantastisk hjälptygel i hoppningen.

En ganska vanlig stillbild i Ramius språng i juli, på en av våra första tävlingar:
 
Fler och fler språng som liknar ett av dem han gjorde i Jönköping, dock där min sits är fruktansvärd:


Två ryttare som rider med extremt lätt sits och ganska framåtlutad:





En som rider med mycket lödrät sits:



EN som rider mycket med säte och lutar sig lite tillbaka:



Två ryttare man ser ganska tydligt med "sista takten":






Jag är verkligen inte proffs på detta, jag är bara en vanlig 21-årig tjej med drömmar och ambitioner som bara är på en resa med förhoppning om att nå målet. Men jag har en egen bild av hur jag vill ta mig dit, forma och jobba med mina hästar och min egen ridning med hjälp av mina tränare. Och jag gillar inte konceptet att "så här ska det gå till och se ut", "så här ska hästarna gå mellan hinderna" så här "ska hästarna hoppa". Ridning är en unik sport för det finns ingen ryttare som rider exakt likadant som en annan. Det finns superheta känsliga hästar, det finns stora, tyngre modeller, det finns starka och väldigt svårridna, hästar med väligt hög ridbarhet, det finns hästar som är 180 cm och 157 cm i mankhöjd i världeliten. Ingen blir någonsin fullärd och det är så lätt att fatta ett av dessa tusentals beslut på en bana fel. Och jag har en otroligt lång väg kvar att gå, men resan dit är ju lika rolig och spännande för det.

Det hela handlar ju egentligen inte om hur det ser ut, utan att utveckla hästarna, hålla dem friska och i slutändan vara den som kan hoppa felfritt och såsmåningom snabbast.


Kommentarer
Siri säger:

Word!

Jag rider själv också med ganska låga händer och i lätt sits, det fungerar väldigt bra för mig och det verkar även som att min häst trivs bra. Jag försöker alltid låta hindret komma till mig och rider faktiskt ofta hästen mer mellan skänkel och hinder än mellan hand om skänkel. När jag hoppar en bana alltså (när jag trimmar dressyr ser det lite annorlunda ut). När jag ser filmer på mig själv tycker jag att det ser enkelt ut och jag skulle aldrig kunna se mig själv som en "stilryttare" i den bemärkelsen att man sitter rakt med helt korrekt kroppsställning. Det ska vara nice att rida.

2012-10-17 | 12:17:14
Bloggadress: http://lamints.blogg.se
Sabina säger:

Tycker din sits alltid ser ut som på den andra bilden, ligger liksom på halsen så mkt. Är det medvetet, har du ngt tänk kring det eller "blir" det bara så? :) skulle vara kul att höra mer om deg :)

2012-10-17 | 12:19:08
Anonym säger:

Tråkigt ändå att du får komplimanger OCH kritik men väljer att lyfta fram kritiken enbart... Lite tråkigt när man tagit sig tid att skriva en kommentar för att vara snäll - men framförallt för att ge dig ärliga komplimanger eftersom man tycker du är duktig..:/

2012-10-17 | 12:25:25
Camilla Robertsson säger:

jag är så less på folk som kommenterar anonymt, varför kan man inte bara stå för vem man är??

mycket välskrivet inlägg, trevligt att läsa! :)

2012-10-17 | 12:46:01
Bloggadress: http://unafraid.blogg.se/
Frida säger:

Mycket bra skrivet, tycker du är en av Sveriges absolut bästa ryttare!! Det är inte många som klarar av att ta fram hästar så som du kan, du är unik Amanda, fortsätt kämpa.. Jag tror på dig! :)

2012-10-17 | 12:46:16
Helena Barth säger:

Bra inlägg! Min tränare har samma filosofi. Det finns aldrig en exakt mall på "hur det ska se ut" utan man anpassar ridningen efter hästens och ryttarens förutsättningar och välbefinnande. Själv kan jag bli lite för lodrät i sitsen och får träna på att komma lite mer fram med axlarna för att vara mer "med hästen" och inte emot. Som sagt alla är vi olika och olika saker funkar för olika ekipage.

2012-10-17 | 15:13:48
Bloggadress: http://helenabarth.blogg.se/
Jennifer säger:

Så klokt! Det är inte konstigare än att människor (och hästar för den delen) är individer - alla funkar olika!

2012-10-17 | 16:10:20
rebecka säger:

Jag tycker,som de flesta andra att du är grymt duktig,verkligen! Jag läser ju bloggen av en anledning och det är knappast för att jag tycker om att läsa hur dåliga ryttare rider utan för att jag blir inspirerad av dig och ditt sätt att ta fram hästar och även lär mig en hel del utav de träningstipps du delar med dig av.
Dock håller jag inte med om att han hoppade så illa som bilden visar med frambenen när du fick honom,kanske på mindre hinder (men vilken häst hoppar inte lite sämre då?) men inte på de större,gick tillbaka på era olika debuter och kollade på filmerna och pausade och jag tycker då att han använder sina framben bra då också.
Det du nämner om språngkurvan håller jag ändå med om men sak samma,jag anser också att han är en fantastisk hoppare som du kommer ta dig långt med. Skit samma om han inte hoppar som alla andra.
Hejja er!!!

2012-10-17 | 16:35:54
Anonym säger:

Väldigt kul att du tar dig tid att skriva såna här inlägg, man lär sig mycket och det är grymt uppskattat!

2012-10-17 | 18:21:57
Ida Ljungnér säger:

Du är bäst Amanda, BÄST I SVERIGE!! Det ska alla andra ha klart för sig!! Du och din ridstil är unik, ingen kan ha en lika bra ridstil som den du har! Avgudar dig sååå himla mycket. Älskar även den synen som du har på hästar i största allmänhet! Så som du tänker och resonerar om hästarnas tillvaro borde alla göra! Det är allt detta som gör dig till VÄRLDENS BÄSTA ryttare och tränare! Du lär dina elever (inkl. mig) minst hundra nya saker varje lektion och som är helt glasklara direkt! Alla borde ha dig som granne, precis som jag och Disa:)

2012-10-17 | 19:30:22
Bloggadress: http://stalltuvstarr.blogg.se
Julia säger:

Jag följer många andra tjejers blogg om sina liv som tävlingsryttare och jag tycker du är en av dem som i särklass rider bäst och finast ridning. Som du red den där hästen på clinicen i Rättvik - proffsigt!

2012-10-17 | 19:57:40
Bella säger:

En martingall som är elastisk? Vet att de funkar bra på många hästar som tjafsar lite imot den!
Om man tittar på filmerna på dom som rider i lätt sits så rätar dom upp sig framför hindret för att få den spända bågen! De är det som skiljer lite mot det du gör! Dock så är det inte fel på din ridning men du kommer från lätt sits mellan hindren till lättare framför , dom rider i lätt sits mellan och rätar upp sig men fortfarande lätt i sitsen :) förstår du hur jag menar?

2012-10-18 | 10:13:41
Anonym säger:

Hatten av för dig! Vilket fantastiskt bra inlägg! Och vilken fantastiskt klok och bra syn du har på ridning, att se till individen och anpassa sig därefter. Jag ogillar också tänket att alla ska passa in i en mall, alla rider vi på olika sätt och det finns många olika vägar att nå målet. Tycker du är väldigt inspirerande och så himla duktig!

2012-10-19 | 17:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback