__

SILVER BULLET ÄR SÅLD

 Ja, jag vet. Jag är själv lika chockad över rubriken. Men så är fallet. Min fina vän Amanda är nu ägare av denna helt underbara häst.

Det här beslutet har tagits eftre mycket tankar och diskussioner fram och tillbaka. Kulan är en helt underbar på många sätt och besitter så otroligt mycket potential inom både hoppning och dressyr. Han hoppar 150-hinder uppsuttet utan att blinka, har ett stort scope och stannar verkligen aldrig på hinder. Han har dessutom talang och gångarter för att gå riktigt långt inom dressyren med träning och tävlingsrutin. Jag köpte Kulan som treåring och många av hans språng är de bästa jag suttit på i hela mitt liv, men tyvärr känner jag att kemin mellan oss inte passar så bra som jag hade önskat. Jag måste försöka hitta egna hästar som jag verkligen trivs med ridmässigt, eftersom jag rider så himla mycket olika hästar som kommer in för utbildning och försäljning. Kulan har vuxit från sina 165 cm till ca 173 cm i mankhöjd sedan han var fyra och är i ridningen lite för "slow" för att vara det jag letar efter och jag har dessutom inget intresse av att tävla i dressyr vilket vore slöseri med en häst som honom. Jag vet att han har hur mycket scope i sig som helst och när han väl har hittat sin styrka och fått rutin så kommer han klättra rejält i klasserna. Men jag tror också att för att ta fram det allra bästa i en häst så måste det klicka fullt ut mellan ryttare och häst. Och det är tyvärr bara att inse att den kemin finns inte riktigt mellan oss och Amanda rider och passar honom mycket bättre än vad jag gör.

Tanken var egentligen verkligen inte att vi skulle sälja Kulan nu, men eftersom att Amanda har hittat sin drömprins i Kulan och han trivs så otroligt bra med henne på ryggen och att han dessutom kommer stå kvar i stallet som inackordering så blev beslutet ändå ganska enkelt. Det är det allra bästa vi kan göra för Kulan, bättre ägare och ryttare kan han inte få! Kulan är för Amanda som Valence är för mig, så mycket mer än en häst. Och Amanda har ridit Kulan så gott som helt själv senaste halvåret och dessutom tävlat honom i både dressyr och hoppning. Jag hoppas att detta blir en chans för min fina vän att utvecklas och klättra i klasserna, och att jag kan vara en del och ett stöd i deras utveckling. Vi har redan planerat tävlingar vi ska åka på ihop under våren och jag tror verkligen att det här blir riktigt bra. Självklart känns det jättekonstigt och lite sorgligt att Kulan inte längre är i vår ägo, men ska man sälja så går det absolut inte att göra det på ett bättre sätt än det här.

Dessutom står ju finaste Kulan kvar i samma box sedan drygt fyra år tillbaka, och är fortfarande hagkompis med Valence, Ramius och Svampen :D Skillnaden från hur det varit senaste halvåret står egentligen bara på pappret. Så Kulan kommer inte märka någon skillnad. Kanske är mitt livs misstag jag vet inte, men jag har fått äran att debutera och hoppa Kulan i de större klasserna när han är fysiskt redo för det! :)

Det är därför jag inte svarat på de frågor om Kulan är till salu. Nu är han Amandas och om jag känner henne rätt kommer han inte bli såld på väldigt, väldigt länge :)






Filmer på Kulan och Amanda:

Kommentarer
Monika säger:

Låter som en bra lösning för er alla tre. Och som du säger själv, han försvinner ju inte. ;-)

2013-04-07 | 21:27:22
Anonym säger:

åh vad kul för er ändå!! :D

men jag tänkte på en sak, vad gör Amanda på dagarna? Går hon i skolan? Tänkte eftersom hon hjälper dig så himla mycket med allt :)

2013-04-07 | 21:44:37
Anonym säger:

Låter som en bra lösning! Såg att du äger Monalisa nu? Byta ni in henne mot kulan? Sen undrar jag även om din mamma har kvar sin häst och om hon rider och sköter honom själv eller du gör det:)?

2013-04-08 | 07:01:16
Anonym säger:

Fattar inte varför du sålde honom... :( Han är ju fantastisk!

2013-04-08 | 08:15:26
Anonym säger:

Det måste ju kännas bra ändå, att sälja till en vän :)

2013-04-08 | 12:29:55
Julia säger:

En väldigt bra lösning för alla! :)

2013-04-08 | 19:28:12
Bloggadress: http://ohjuliet.blogg.se
Bella säger:

Det känns ganska givet att Mona lisa är din och Kulan har ju åtminstone inte på bloggen kännts som din häst endå på ett tag ;D Men hur var det med Mona lisa egentligen, var du med och köpte henne? För du har väll ridit henne sedan hon kom har det verkat som? Det är ju du som hoppat och tävlat henne?

2013-04-10 | 13:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback