__

Tävlingen idag

Svampen visade att hans ridhusstress och rädsla han visade på inomhustävlingarna i höstas näst intill gått bort helt. Han levererade två dubbelnollor idag och var placerad i bägge klasserna. Lite hetare i andra klassen och därför inte riktigt rytmiskt, men jag är jättenöjd med honom. Nu kommer han få gå 110 + 120 framöver då han känns mogen för det. På framridningen jobbade han i låg och rund form i alla gångarter vilket gladde mig mycket. Han har ju väldigt lätt för att bli hög i nacken och kort i sin hals då han förmodligen gått så större delen av sitt liv som ridhäst...

Caramelle gjorde en fin första runda, ett pet på en bom som hade förtjänat att ligga kvar tycker jag. I andra klassen var hon väldigt matt och när jag dessutom jobbade på efter Piets instruktioner så kändes det som att språngkvalitén blev väldigt varierad. Vissa språng hur fina som helst, och andra språng var hon supermatt och jättevinglig och blev störd av min vänsterskänkel. Kanske med facit i hand dumt att ta med henne ut på tävling nu när vi har så mycket nya intryck i träningen, men det är alltid lätt att vara efterklok. Det blir mycket träning nu framöver, och mindre tävling. Men ska försöka ta tillvara på alla pay'n jump tillfällen då hon blir en helt annan häst i tävlingsmiljö. Mycket vingligare, mer ojämn språngkvalité men framförallt har hon inte alls den fantastiskt välbalanserade galoppen som hon har hemma och på träning. Bara att jobba vidare så hoppas jag att alla bitar faller på plats på tävling. På träningarna hemma är hon makalös!

Amanda och Kulan var riktigt duktiga idag. Dubbelnolla i första klassen och ett pet i andra som Amanda själv tog på sig då hon kom alldeles för stort in i en kombination.

Tre spännande hästar för framtiden men där alla behöver väldigt mycket rutin att lägga på tävlingskontot!


Svampen <3

Kommentarer
Anonym säger:

Så roligt med Svampen, du är så otroligt duktig Amanda! :)

2013-02-09 | 21:00:00
Anonym säger:

Filmer,är så nyfiken på Svampen :D

2013-02-09 | 23:01:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback