__

Frågor & Svar

gud vad roligt lycka till och när är det och var?
Det är i Tierp i mitten av augusti! :)

Kan vi inte få se callistros starter på film?
Jo jag kan lägga upp film från hans tävlingsdebut i veckan!

Om du skulle anlägga en ny utomhusridbana, vad skulle du använda för underlag? Vilka utomhusbanor tycker du är bäst att träna på?
Oj jag vet faktiskt inte det. Vi har haft väldig tur med vår ridbana då den är bra svikt i utan att vara för tung. Kommer dock inte ihåg vad sanden heter. Jag kan inte så mycket om att anlägga ridbanor så vågar egentligen inte svara på det. Men att rida på olika typer av underlag är viktigt.

Hej Amanda! Tränar du något för Ted nu? Förstår att man i vissa perioder behöver olika tränare å hela den biten men är nyfiken:)
Ungefär hur många timmar om dagen är du i stallet?
Hej!

Just nu har jag tyvärr haft ett litet uppehåll pga olika omständigheter men planen är att komma igång lite smått med det till hösten igen, framförallt med Callisto och mina andra yngre hästar. Ted sa en gång till mig att jag inte ska träna för mycket för instruktör utan jobba en hel del själv då jag ska lite på min egen tro och känsla i ridningen. Jag är lite som en svamp när jag tränar, tar åt min av varje instruktion, så ibland kan jag tappa bort mig själv lite när jag ändrar för mycket i min ridteknik. Nu har jag tränat en del med Valence och Ramius för Sylve vilket har fungerat väldigt bra! Vill dock gärna få med mig Ramius till Ted snart igen också. Ted ligger ändå till grund för hela min ridning och utveckling av mina hästar.

Oj, jag har ju stallet ca 30 m utanför dörren och tillbringar i stort sätt tiden där från morgon till sena kvällar. Jag har enda sedan jag var liten och gick på ridskola så gott som bott i stallet. Det gör jag fortfarande ;) Det tar mycket tid men jag tycker att det är en livsstil och jag bara älskar det jag håller på med!

Ska du behålla Callisto å kan vi få se film på honom?
Ja det ska jag absolut göra, jag har köpt honom helt själv och han är min egentligen första riktigt egna häst från början. Jag hoppas och tror att han blir min kommande stjärna en vacker dag! Jag ska försöka lägga upp film från hans tävlingsdebut!

Vad är de för treåring du har? Stammen? Vad är de flr ny häst du får hem :))
Det är en jättefin treåring jag har hemma åt en vän. Det har varit stora problem med bockningar och panik när man ska sitta upp så jag fick hem honom för inridning. Han är skimmel, typ 165 med jättebra hoppblod e Lucky Boy – Zadok. En riktig snygging!

Det kommer mer info om den nya hästen senare!

Jag undrar hur du tänker om ditt förhållande till hästarna? Du verkar verkligen älska dem och det är underbart, men tror du att det kan hindra dig i din karriär? Med det menar jag att behålla hästar för länge för att det ska vara ekonomiskt för dig exempelvis. Jag förstår dig dock, jag själv skulle nog vara exakt likadan! Tack för en bra blogg, jag beundrar din ridning och din känsla mycket!
Hej!

Jag förstår verkligen dina tankar och ska väl erkänna att jag många gånger känt att detta är fel sport och arbete att hålla på med då jag blir väldigt känslomässigt involverad i varje häst. Men jag tycker också att jag har utvecklats mycket på det planet och faktiskt sålt en hel del hästar. Caruso var ett riktigt svårt beslut att ta och det var en häst jag följt under 6 år och som var mycket kapabel och duktig tävlingshäst för större klasser. Det var verkligen tufft men jag tog mig ändå igenom det. Har också sålt tex Monalisa som jag egentligen gärna ville behålla men sålde trots detta för ekonomins skull. Jag tror att mina känslor för hästarna både är en av mina starkaste och svagaste egenskaper. Jag tror att hästarna känner att jag verkligen tycker om och känner glädje för dem och att de kanske gör det där lilla extra för mig då, men det är just vid försäljningar det blir lite av ett problem.

För att jag ska vilja, orka och tycka att det är kul att hålla på med det här i framtiden vet jag att det är för mig väldigt viktigt att ha mina egna hästar som jag vet är säkra och kommer stanna hos mig. Det ger extra motivation och då får man det där riktigt starka banden ihop. Just nu äger jag Valence, Ramius och Callisto och min ambition är att behålla och verkligen satsa på dem tre. Sedan vill jag kunna ta emot andras tävlingshästar och unghästar för försäljning och utbildning också.

I framtiden skulle jag vilja kunna driva något där jag själv väljer ut och köper unga toppstammade hästar som jag tror på, utbilda, tävla och sedan sälja hästar av riktigt hög kvalité. Det är drömmen i alla fall. Tillsammans med min egen satsning att ta mig så långt inom sporten som möjligt! Jag kommer hålla motivationen uppe så länge jag får ha riktigt bra hästar i stallet!

Det här är en bransch som är tuff, svår och måste få ta lång tid. Det är ju tur att det är så himla roligt och lärorikt under resans gång!


Kommentarer
Frida säger:

Alltid lika roligt att läsa dina seriösa och intressanta svar :)

2013-07-17 | 20:28:36
Anonym säger:

Hej Amanda! Läste på din hemsida om "Scrållan", vad gör hon nu förtiden? Du har inte skrivit om henne på ett tag.

2013-07-18 | 00:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback