__

Vilken helg!!

Hästarna har hoppat helt fantastiskt i Runsten och det är en av de absolut mest lärorika helger jag har haft under alla år!

Valence och Ramius gick båda Grand Prix kvalet i 145. Det var en lång och stor bana på hela 16 språng med både två- och trekombination och vattengrav med relaterat både för och efter. Det var många väldigt etablerade ekipage som fick mycket fel, och med tanke på hur pass stor och svår banan ändå kändes när jag gick den, så är jag helt otroligt glad och stolt över mina två stjärnor!

Ramius gick direkt in i en så stor klass och gjorde sin livs andra start i svår hoppning. Han hoppade helt fantastiskt. Kommunikationen oss emellan och hans pass dåliga ridbarhet gjorde att vi fick två grova missar på banan. Första kom på 5a där bogen försvann i svängen samt att min första förhållning tog han genom att kasta upp huvudet och all galopp försvann. Där borde jag ha gått på honom mer framåt men istället blev det att hoppa typ stillastående över a och gick på tre galoppsprång istället för två till b-hindret. Därefter flöt det på bra och han hoppade otroligt väl. Nästa fel kom på näst sista hindret på banan, jag låg lite stort och hade nog inte tillräckligt mycket ben på honom där. Han har gjort liknande i en 130 klass i Södertälje i början på året, så jag tror att jag måste supporta med mer ben när jag ligger lite stort för att han faktiskt ska hoppa av och inte kliva rätt in i hindret.


Valence gick därefter in i GP kvalet och det kändes så roligt och lekande lätt. Han hoppade fantastiskt även på framhoppningen. Tyvärr fick vi ett pet på näst sista hindret, tror att jag släppte kontakten lite vilket gjorde att han hoppade lite för mycket framåt. Annars var han inte i en bom och jag fick en fantastisk känsa på hans rygg. Vi kvalade oss vidare till stora Grand Prix finalen och efter en så bra känsla så bestämde vi oss efter lite diskussion at starta 150-finalen. Det är svårt att bara kunna ta sig till en så stor final, och att dessutom få rida en 150 så nära hemifrån. Så det kändes som rätt beslut.


Väl i stora GP klassen hoppade han magiskt på framhoppningen, tror faktiskt inte att han hoppat så bra som ett två språng han gjorde därinne. Inne på banan började vi riktigt bra med felfritt de 5 första hindrena. Därefter kom trekombinationen som jag var rädd skulle bli väldigt kort ut, men jag satte nästan tillbaka honom för mycket och fick ett skitpet på c-hindret. Han hoppade grymt bra på a och b. Därefter är han jättefin två hinder efter, plus vattengraven och den gigantiska oxern efter vattnet. Sedan var det en skarp sväng tillbaka och jag känner bara hur han börjar protestera och inte riktigt vilja gå fram för skänkeln. Detta är något jag aldrig tidigare upplevt på hans rygg. Jag fick inte alls fram honom genom hela svängen vilket gjorde att vi kom i ett helt tomt läge som inte gick att hoppa ur. Då fick vi lägga volt och komma på igen och då fick jag ha mycket mer ben på än vanligt. Hoppade det riktigt fint, rev sedan a-hindret i sista kombinationen samt sista oxern. Så vi samlade på oss en väldig massa fel på sista linjen efter en kanonrunda :( När vi kom ut från banan så gick han inte rent på grusvägen utan ömmade ganska ordentligt. Då har han förstås dragit av sig en framsko rejält och ena sidan på hoven var ordentligt trasig... :( Funktionärerna hittade sedan skon några meter efter vattengraven så där fick jag också förklaringen till varför han försökte säga till att allt inte var riktigt bra. Min tappra kämpe som tog sig i mål trots detta. Självklart blir man ledsen över sånt, och jag tror att vi hade kommit i mål på 4 max 8 fel om inte detta hade hänt. Men vi samlade på oss 15 fel bara på sista linjen. Dock glädjs jag över hur fantastiskt fint han hoppade och vilken rutin vi fick genom att hoppa denna långa stora 150-Grand Prix final med 16 språng i ett jättebra startfält.



Lady Madonna har återigen gjort en kanonhelg. Hon har gått fyra klasser med resultaten 0+0 fel 2:a, 0+4 fel, 0+0 fel 8:a smt 0+0 fel i finalen och 5:a. Finalen bestod av många riktigt etablerade och snabba ryttare i RS Mustang Cup. Donna var felfri och gjorde en fin och enkel grundomgång. I omhoppningen var hon helt grym och vi gasade på ordentligt. Hade nog kunnat få till två svängar bättre och tajtare, men i det motstånd vi hade så är jag ändå väldigt nöjd med en 5:e placering. Hon är en fighter ut i hovspetsarna och en riktigt häftig tävlingsindivid. Snabb mot klockan och koll på var hon har sina fötter dessutom! Nu ska vi upp i 140-klasserna i juli igen, hennes självförtroende är nog på topp efter åtta senaste starterna felfritt i alla omgångar utom en omhoppning med ett pet. Vilken stadig och duktig tjej hon är! Älskar att sitta på hennes rygg!!!



Avslutar med att lägga upp Valence 135 från i fredags där han var 0:a och 4:e placerad.

Kommentarer
Anonym säger:

Blir alldeles varm o kroppen när jag tittar & tänker på vilka fina och härliga hästar du har! <3 O Ramius liksom hallå.. vilken svårklasshäst!! Kan bara gratulera! (Även om du förtjänar det)

2013-06-17 | 16:25:28
Sara säger:

Fina hästar! Det jag undrar är varför du inte lägger ner energi på ramius på hemmaplan och tränar mera på eran kommunikation och hans ridbarhet? Då du skrev att kommunikationen inte var då bra och inte heller hans ridbarhet. Istället för att ha bråttom ut på tävlingsbanorna. Det lönar sig nog bättre i längden om du kanske skulle låta honom och er som ekipage ta lite längre tid, o inte stressa ut för att få halvdana resultat.

2013-06-17 | 16:48:36
Anonym säger:

valence ser riktigt fin ut, har du någon mer 1,50 start inplanerad med honom? :) du har väl haft problem med att han tar bort ett galoppsprång i kombinationerna i 1,50 klasserna? nu hoppade han ju riktigt fint där :)

2013-06-17 | 22:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback