__

Unghästchampionat

Hej! Ställer aldrig du upp i unghästchampionat med dina unghästar? Nu när du har så lovande hästar som Monalisa och kanske din fyraåring efter Casall? Tänkte eftersom det kan vara ett bra kvitto på att dom hänger med i sin åldersgrupp och det är ändå bra prispengar för att rida unghästar...

Jag har ridit 5- och 6-årschampionat på Valence när han var unghäst. Men jag tycker att unghästarna verkligen måste vara redo för att gå det, annars kan det straffa utbildningen mer än den gynnar.

Monalisa är alldeles för efter i sin utbildning då hon aldrig tävlades som fyraåring. 5-årschampionatet går i 120-125-hoppning och är dessutom tekniskt svårt för så unga hästar. Hon ska få gå 110-klasser länge och debutera 120 i slutet av sommaren eller hösten beroende på hur det går.

Min nykomling håller på att hoppas in nu och kommer ha svårt att vara redo för ett 4-årschampionat. Han ska få komma ut och tävla lite till sensommaren/hösten för att få se och lära vad tävlingsmiljö är, annars så kommer han bara matchas för nästa år som 5-åring.

Men om jag har kvar båda Monalisa och Callisto nästa år, vilket skulle vara drömmen, så skulle eventuellt dem båda kunna vara redo för ett championat, det vet jag inte än. Monlisa som 6-åring då hon förhoppningsvis blivit mycket starkare och fått lite rutin och Callisto kanske kan vara redo för ett 5-årschampionat. Det får tiden utvisa. Kapacitet har dem båda och jag tror otroligt mycket på dem, men de ska inte vara som bäst förrän de är runt 12 år så det känns dumt att stressa och utsätta dem för så svåra saker om de absolut inte känns hundra redo. Då är det bättre att bara ge dem rutin och känna på vanliga endagarstävlingar i närheten under unghäståren.

Caruso 130 som 6-åring




Kommentarer
Anonym säger:

Så klokt! :)

2013-05-24 | 08:55:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback